Läst många här som skrivit om global fonder och att de skiljer sig i avgifter. Har kikat på länsförsäkringar global men den har en högre avgift än avanza global, däremot läste jag här på forumet att fler sagt att avanza global har högre skatt?
Låt oss säga att du investerar 100.000, idag 2024 vilken av dessa fonder är bäst att välja när det kommer till avgifter och skatter?
Anledningen är främst att Lysa enligt mig är en global fond och på längre sikt laggar den mot index under 4 år, global fonderna går bättre och dessutom till lägre avgift, samt att ett plus är att ha pengarna hos en och samma mäklare.
Ja dessa indexfonder är billigare än Lysa. Fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Lysa är väl mer än en globalfond. Det är ju snarare globalfond + tillväxtmarknader + småbolag + homebias + automatiskt ombalansering bland annat.
Därför att i avanzafonden så redovisas inte skatt på amerikanska utdelningar som för just Avanza blir 30%, istället för normala 15% för alla andra globalfonden. Jag har inte den exakta matteformeln i huvudet men slutpriset på avanzafonden hamnar runt 0,26% vill jag minnas.
Detta är en huvudanledning till att jag inte vill ha Lysa. Home bias ~= 0 är mest rätt (för mig). Finns ingen pekuniär anledning att ha home bias i Sverige som jag vet om och kan förstå – efter att ha undersökt saken och läst mycket om det.
Precis, jag flyttade från LF global idag till Avanza global även om Avanza är pyttelite dyrare. Min anledning är att jag inte vill ge pengar till wokeismen (S-et i ESG) och vill vara så bred som möjligt. Men jag sparar också i Lysa bred med räntor.