LYSA/Global index eller båda två?

Hej! Jag har sedan 2023 investerat i Lysa Bred 100/0 och är lite osäker på hur man ska lägga upp sparandet framöver. Jag är 24 år och har en lång tid kvar tills pension.

Min fundering är om det här är en vettig lösning?

Lysa 100/0 (Bred) 50%
DNB Global Indeks S 50%

Eller är det bäst att endast ha den ena och kunna investera ett större belopp i?

Tanken är att månadsspara i minst 10-15år.

Spelar nog ingen roll, båda alternativen är jättebra.

Väldigt vettig portfölj.

Att ha 100% i ena eller andra är också väldigt vettigt.

3 gillningar

På lång sikt tror jag inte det kommer skilja så mycket. Den ena är lite bredare globalt men smalare med home bias och något högre avgift. Den andra smalare och billigare.

Välj det som du tror funkar för dig i 15 år eller längre … inte vad som gått bäst senaste åren.

Ska du trappa ner till 80/20 eller 50/50 inför husköp eller vad som helst så är Lysa mycket smidigare än att börja mixtra med räntefonder själv.
Däremot är globalfond och bankkonto busenkelt också.

Verkar krångligt att mixtra med dubbla portföljer.
Mycket ligger i egna preferenser, välj det som passar dig själv och gör genomtänkta val.

3 gillningar

Givet samma utveckling så spelar det ingen roll för avkastningen om du delar upp det eller kör allt i ett.

3 gillningar

Båda är bra. Största skillnaden är att Lysa inkluderar tillväxtmarknader, småbolag och större andel Sverige.

Dnb är bara stora och mellanstora bolag i utvecklade länder.

Så välj det du tror är bäst, eller välj båda om du inte kan välja den ena eller andra.

1 gillning

Jag har båda, älskar DNB och Lysa.

2 gillningar

Okej. LYSA är ju smidigt på det sättet med räntefonder. Hade tänkt öppna upp ett 20/80 om jag fortsätter på LYSA och lägga in det som blir över till bilbyte, resa etc med en kortare sparhorisont (utöver min buffert).

Att ha sitt sparande hos en aktör känns ju enklast som du säger.

1 gillning

Ja då tycker jag verkligen du ska överväga att ha allt på Lysa.

Bättre överblick och färre möjligheter till ”pill”.

1 gillning

Detta är som att fråga om det är vettigt att köpa bananer+päron och bananer. Om du köper bananer+päron så finns det ingen anledning att köpa bananer separat, eftersom du redan köpt bananer. Om du inte vill ha päronen så kan du nöja dig med att endast köpa bananer.

Så; köp antingen bananer+päron eller bara bananer.

1 gillning

Jag har själv 100% Lysa men är sugen på att börja lägga in nysparandet i DNK Indeks. Båda fungerar för sig eller ihop :slight_smile:

2 gillningar

Jag själv har det mesta i DNB Global men sneglar givitvis på Lysa :smile: de där med grönare gräs på andra sidan…

2 gillningar