Låter toppen, kör själv Lysa hållbar och LF global. Och lite annat! ![]()
Vad är syftet?
Vad vill du ha svar på? ![]()
Vad har du för sparhorisont och vad är ditt syfte?
Sparhorisont minst 10 år.100 % aktier hos Lysa
Kör du 50/50?
Vad kör du för annat? ![]()
Jag har ungefär 25% lysa, 50% lf global och resten i en äldre kapitalförsäkring och i en liten ISK på Swedbank. Kanske lägger om KF till fonder när jag vet mer hur min inkomst kommer bli.
Detta är mitt långsiktiga sparande, till pension eller möjligen till en bostad. Så 20-25 års sparhorisont.
Har också buffert på ett sparkonto med ok ränta. ![]()
Vad är syften med att dela upp?
Menar inte att det är fel, bara intresserad varför?
Men kan du ej bestämma dig för vilken så kör 50/50. Båda är väldigt bra för långsiktigt sparande ![]()
Av intresse. Delar du upp 50/50 pga att Lysa har 20 % placerat i Sverige plus att Lysa innehåller Globala Småbolag och Tillväxtmarknader och då dessa saknas i Länsförsäkringar Global Index? Och för att kunna jämföra utvecklingen?
Har svårt att bestämma mig vilken jag ska välja…
ja lite så… jag vill inte göra min egna portfölj och hålla på att ombalansera men samtidigt gillar jag LF global/avanza global… därför tänkte jag att jag kör 50/50
Okej, jag förstår👍🏻
Kom och tänka på något som @janbolmeson sa i ett av Rika Tillsammans poddavsnitt (jag kommer inte ihåg vilket avsnitt det var). Att människor hela tiden vill veta precis allt på förhand innan vi fattar våra beslut. Jan sa något i stil med att istället för att ladda, sikta, skjut så ladda, skjut, sikta. Min tolkning av detta. Att du fattar ett beslut, se hur saker och ting utvecklas och ändrar riktningen under resans gång om så behövs eller om du vill.
Lysa Bred och Länsförsäkringar Global Index är båda bra alternativ
. Att du tagit ett beslut om att ge dig in på marknaden är kanon. Att du vet vilken sparhorisont du har samt vilken fördelning mellan “Aktier” /“Räntor” du vill ha, också kanon. Att du vill spara brett, billigt och globalt, kanon. Sen att du inte vet exakt hur du vill konstruera din portfölj med de olika fonderna är inte hela världen, det kommer.
Lycka till med ditt investerande👍🏻
Obs! Ska du investera en klumpsumma så finns det avsnitt/artiklar om det på Rika Tillsammans (dels de avsnitt/artiklar som rör Nick Magiullis bok Just Keep Buying samt ett separat avsnitt/artikel)