Dnb global eller lysa?

Vilken är bäst tycker ni ?

Oj oj. Svårt att ge ett svar på den.
Det beror på vad man värdesätter säger jag.

Fördel Lysa: Fler innehav
Fördel DNB: Billigare

Finns fler, och man kan alltid diskutera Svergedelen på 20%, vilket det finns en hel tråd om.

2 gillningar

Det beror på vad du är ute efter. Om det är billigast då är DNB Global Indeks S bättre. Om det är bredare med investmentbolag då är Lysa bred bättre.
Dnb Global Indeks S har minst ESG av globala indexfonderna.
Lysa har 20% Sverige.

1 gillning

Jag har båda, men jag hoppas att Lysa inom en snar framtid kommer att sänka den svenska delen, runt 10% hade varit bra!

3 gillningar

Kan inte påstå att jag tycker någon är mer bäst än den andre… Men DNB global passar min egna investeringsstrategi bättre än Lysa.

Varför?
Jag vill inte ha 20% homebias
Jag gillar den lägre avgiften bättre med den globala indexfonden.

Men båda är bra produkter! Tycker inte någon gör “fel” som väljer den ena eller andra.

2 gillningar

Det jag gillar med Lysa är ju att man får Vanguard ETF indexfonder…de något man inte kan riktigt få tag på här i Sverige.

2 gillningar

Hur mycket har du hos lysa i %

Jag använder Lysa som min privata tjänstepension som ska komplettera mitt jobb. Så det är ju 100% bred aktier.

1 gillning

Jag har 100% Lysa och allt i Lysa Bred. Oberoende vad man väljer är det viktgast av allt att man inte pillar i portföljen. Låt det vara i Isk i lugn och ro långsiktigt :raising_hand_man::+1:

3 gillningar

Absolut! Jag hade gärna kommit åt dessa fonder själv också på ett smidigt sätt, utan Lysa.

Nej menade hur mycket har du hos lysa och dnb i procent

Procent vet jag inte men lägger 5000 på lysa och 5000 hos dnb :laughing:

1 gillning

Haha okej kanske kör samma har de gått bra för dig vilken har gått bäst?

Jag börja med Lysa bara nån månad sen, men övriga global indexfonder har ju gått bra.

Det får man se om 10-15 år och jämföra :+1::raising_hand_man:

2 gillningar

Det verkar som att många som är insatta i ekonomi gör ungefär samma sak: de väljer en globalindexfond för sitt privata sparande hos Avanza, eller investerar i en fondrobot som Lysa, väljer fondförsäkring via tjänstepensionen om de har tid på sin sida, och satsar på en global indexfond där också. För PPM-lösningen är det många som låter AP7 Såfa stå för förvaltningen.

2 gillningar

Jag började med Lysa bred och säljer inte den. Sen tyckte jag att det var lite dålig avkastning och för mycket Sverige så då valde jag Länsförsäkringar Global Index och månadssparar i den.
Om jag skulle välja nu mellan Lysa och DNB Global Indeks S skulle jag välja DNB Global Indeks S.
Om du skaffar Fondo så får du 47% rabatt på avgiften så istället för 21% blir det 11%.

3 gillningar

Vet inte vilken som är bäst.

Men om jag tvingats välja hade jag köpt DNB, billigare och utan övervikt mot Sverige.

Hade jag fått välja fritt hade jag valt LF global, som jag redan äger. Då jag personligen föredrar mer ESG.

2 gillningar

Utveckla gärna varför mer ESG?

1 gillning

Sök i forumets sökfunktion. Finns en mängd trådar på ämnet.

3 gillningar