Engångsinsättning + månadsspar

Hej!Tack för en utmärkt sida.Jag har för avsikt att investera 200.000 i portfölj #4#. Osäker på om jag skall portionera beloppet i en engångsinvestering eller dela upp i mindre belopp och köpa varje månad enligt en förbestämd fördelning. Jag siktar på att ha pengarna på längre sikt. Ca 10-15 år och skulle gärna önska en avkastning om ca 9-10% per år. Tack på förhand

Historiskt sett har det varit bättre att investera allt på en gång (speciellt då du har en lång tidshorisont).

känslomässigt kan det dock vara skönare att dela upp insättningarna.

Sen tycker jag en avkastning på 9-10% låter högt, vilken portfölj baserar du den förväntningen på?

Känslomässigt kan det också vara svårt att köpa för 20’ varje månad om man ser att börsen sjunker. Det kan vara bidragande till att man ändrar strategi och riskerar att pengarna inte investeras, eller att det dröjer länge innan de investeras. På så lång tid så skulle jag satt in allting på en gång.