FATCA - boende i Sverige men gift med Amerikanska

Hej
Jag försöker bilda mig en uppfattning om vilka konsekvenser det skulle få för mitt val av banktjänster i Sverige om jag gifter mig med min amerikanska flickvän och vi båda bor kvar i Sverige.

Kommer även jag som svensk medborgare (ur FATCA regelverkets synvinkel) räknas som deklarations eller skattskyldig i USA i och med att hon är det, och därmed förlora möjligheten att ha t.ex. ISK konto hos Avanza?

Jag driver i dagsläget ett mindre AB med tjänste- och direktpensionslösningar hos Avanza. Bägge dessa ägs väl rent tekniskt av bolaget även om jag är förmånstagare, och om jag förstått det rätt kan man i alla fall ha kvar vissa pensionslösningar även vid flytt till USA (Kundservice | Avanza). Men går man in på Avanzas sida för att öppna en ny företagsägd kapitalförsäkring (för direktpension) kommer frågan om skattehemvist och man blir nekad om man kryssat i “deklarations- eller skattskyldig i USA”.

Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter kring hur svenska banktjänster funkar när man är gift med en amerikansk medborgare?

6 gillningar

Hej,

Jag är gift med en amerikanska och vi båda bor i Sverige. Du är inte skatteskyldig där då du inte bor och tjänar pengar där eller är amerikansk medborgare/green card holder. Sen tror jag att hon kan deklarera som gift, men det är bara dumt då det inte är ett krav ens när man bor i USA som jag förstått det.

1 gillning

Varmt välkomna till forumet både @Toffidee och @Bool. :slight_smile:

I frågor om FATCA och investeringar så brukar jag rekommendera att prata med @EvidaPer här i forumet som är finansiell rådgivare med juristbakgrund och har mycket erfarenhet av att hjälpa klienter som berörs av FATCA och andra amerikanska regler. Hans mejl: per@evida.se. :+1:

5 gillningar

Oh! Tack för tipset! Jag tycker frugan har “problem” varje år med hennes amerikanska skatterapportering så kan vara bra med hjälp i framtiden…

1 gillning

Tack för svar, det låter ju lovande! Vart man gifter sig (i Sverige/EU eller USA) har väl även en inverkan på hur olika regler och lagar tillämpas, men gissar på att det handlar mer om tvister och inte huruvida man blir deklarationsskyldig eller inte. Gifte ni er i Sverige?

1 gillning

@Bool Här kan säkert @EvidaPer ge ett bättre svar, men jag är rätt säker (99%) på att det inte spelar roll var ni gifter er. Gifter ni er i usa måste ni dock meddela skatteverket i Sverige om det. Vi gifte oss i Sverige.

1 gillning