Jeg er norsk og bor i Norge, men har fulgt Rikatilsammans forum i noen år uten være registrert.
Nordnet er en bra plattform med godt utvalg av relativt rimelige indexfond. Jeg ville sjekket at en eventuell ETF var mulig å månedsspare i slik at det ikke blir så dyrt å handle med tanke på kurtasje og valutaveksling. Disse kan feks månedsspares i: SPYI som inneholder developed + emerging + noe small cap. Eller feks MWRE eller IUSQ. Alle 3 er gode globale indexfond, men med litt ulik spredning. Du kan undersøke etter du har åpnet konto.
For å gjøre det enklere så kan du kjøpe DNB Global indeks A til 0,25% kostnad. KLP og Storebrand har også globalt indexfond til samme pris. KLP Aksjeverden og Storebrand Alle Markeder inneholder emerging markets hvis du heller vil ha det. Nå nettopp så lanserte KLP fondet Aksje Verden All Cap Indeks N som inneholder noe lignende som etfn SPYI. Alle disse er gode fond for langsiktig sparing. ETF gjør det jo vanskelig/dyrt med små kjøp og feks rebalansering så vanlig aksjefond kan være bedre for mange.
Jeg bruker Nordnet selv, men hvis du kun skal spare i ett stk fond så kan det også være bedre at du gjør det i din ordinære bank for enkelhets skyld. Feks i DNB hvis du velger dem. Da får du alt på et sted og fondet DNB Global Indeks koster der noe mindre, typ 0,20% mener jeg. De har også fond fra andre leverandører.
Det er 3 ordinære kontotyper å velge mellom på Nordnet, men for din del så er nok Aksjesparekonto (ASK) det beste. Investeringskonto Z (IKZ) er også mulig. På ASK så vil du kunne ta ut alt du har spart/betalt inn skattefritt når du måtte ønske. Overskudd/avkastning må du betale skatt av og nåværende skatt på dette er 37,84%. På ASK kan du ikke ha rentefond, kun aksjefond eller kombinasjonsfond med over 80% aksjeandel.
På IKZ så kan du ha både rentefond og aksjefond, men her må det skattes av alle uttak på konto fortløpende. Det er 22% skatt på rentefond, 37,84% skatt på aksjefond. Hvilken miks du har av fond på konto bestemmer hvilken skatteprosent du får. Du kan lese om skatteregler hos Nordnet da jeg ikke nevner alle sammen. Det er ingen skatt på kjøp og salg inne på kontoen, samme med ASK.
Nå ble det nettopp avgjort at det skal være mulig med rentefond på ASK, forhåpentligvis fra 2027. Da dekker ASK de flestes behov for sparing.