Jag är precis i början av min ekonomiska resa och har precis börjat spara i fonder (idag faktiskt! ) Jag har dock några hundratusen på ett sparkonto hos SBAB där jag tänkte behålla dom då jag inom dom närmsta åren eventuellt kommer att köpa ett boende istället för att hyra.
Gällande ränteinkomsten (heter det va? ) på detta konto: borde jag låta det ligga kvar och använda mig av ränta på ränta effekten - eller istället spara ränteinkomsten i fonder? Jag har inget behov av ytterligare pengar på detta kontot egentligen, det jag har sparat räcker gott och väl till det pengarna är ämnade för.
Tänker jag galet om jag vill använda ränteinkomsten från sparkontot till fondspar istället för ränta på ränta?
Ja, delvis. Eller åtminstone låter det som att du inte riktigt greppat att ”ränta på ränta” inte nödvändigtvis kräver ett räntekonto. Med fonder kan du få avkastning på avkastningen vilket är samma princip. Skillnaden ligger i tillgångsslagen och vilken risk de innebär.
Om syftet är att använda pengarna relativt snabbt skulle jag även ha räntan kvar på kontot.
Däremot kan det vara en idé att lägga pengarna (alla eller en del av pengarna, inte bara räntan) (på ett fasträntekonto, så du får lite mer ränta. Är du helt säker på att du inte kommer att använda pengarna inom 3 månader, kan du till exempel binda pengarna i 3 månader. Är du säker på att det är mer än ett år bort kan du binda i ett år.
(Tänk dock på att pengarna är helt låsta under bindningstiden.)
Räntan är på väg ner så det blir inte så många tusenlappar efter skatt på ett år. Jag hade låtit räntan sitta kvar på kontot.
Men visst kan du köpa fonder för pengarna. Det är lätt att flytta över en summa till ISK och lägga en order, klart!