Fondportfölj simulator/verktyg?

Finns det någon slags simulator/verktyg där man kan beräkna vad avkastningen skulle blivit under en viss period (t ex förra året eller under ett tidigare år bak i tiden), beroende på fonder man haft i portföljen? Säg att man gör en “simulation” där man haft X TSEK med följande fördelning mellan februari 2020 och november 2023:

Avanza Global 70%, Captor Iris 15% och Storebrand Obligation 15%

Kan jag då använda ett sådant verktyg för att få ut lite siffror, grafer och diagram för att se hur det (skulle) gått? och sedan vill jag typ “laborera” med olika fonder och procentandelar av portföljen för att göra lite jämförelser. Ja, jag har förstått att historiska data spelar mindre roll för vad som hända skall i framtiden (Que Sera, Sera), men det jag egentligen är ute efter är att försöka få en förståelse för vilken effekt olika räntefonder kan ha, eller hur pass effektiv “krockkudden” har/skulle ha varit under en viss period.

Länsförsäkringars sida är ganska enkel.
Fondkurser - jämför och hitta rätt i fondlistan - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

Markera de fonder du vill ha med och klicka på portföljanalys.

3 gillningar

Denna site har flera sådana verktyg, men har inte svenska fonder. Man kan dock titta på nivån 70% usa+30% europa, och liknande allokeringar.

https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-asset-class-allocation

3 gillningar

Man kunde göra det i gamla Inveztor som även simulerade fram optimal fördelning per Sharpe-, Sortino- och Calmarkvot :thinking:

1 gillning