En kort fråga - finns det någon tjänst som erbjuder historisk data över antingen index eller fonder som man kan använda för att kalkylera på vad ett historiskt månadssparande skulle ha genererat (puh - kort fråga, lång mening…!)
Jag satt och tittade på lite olika fonder och fastande för utvecklingen av AMF Aktiefond Global som följer (MSCI ACWI ESG NR). Den var ju inte alldeles munter mellan 2002 och 12 år framöver.
Handelsbanken har någon typ av service ( Fondkurser | Handelsbanken). Om man klickar sig vidare kan man få utvecklingen av ett månadssparande maximalt 10 år tillbaka i tiden. Jag skulle dock vilja välja perioder lite friare.
Tänkte det kunde vara “kul” att se hur utvecklingen artar sig med månadssparande dels under tråkiga perioder, dels under perioder stora börsfall.
Nightowl: Tack för tipset. Det hade jag missat. Bättre än inget=)
Pelle K: Tack även för det. Jag kan ju dock inte beräkna ett månadssparande efter grafen men det var en funktion jag inte visste om!
Om du väljer en tidsperiod så ser du ju längst upp till vänster vilken utveckling du haft under den perioden och detta kan du sen räkna på för olika insättningar eller hur du nu vill göra. Du vill väl ha något enklare men visst går det.