Kursdata AMF kort & lång räntefond

Jag har letat i en timme nu efter historiska månadskurser för AMF Räntefond Kort och detsamma för Lång.
Helst skulle jag vilja ha kursdata från starten 2004-05 (kort), lång startade 1999-11
Är det någon som har dessa månadsdata eller vet var jag kan hitta dem så blir jag glad. Investing.com har den längsta jag hittat (2019)

2 gillningar

Om du kan klara dig med grafer så finns de sedan start på Avanza.

Har inte länken just nu, men Handelsbanken har (har haft?) en tjänst där man kan kolla upp NAV för fonder. Inte kollat på den sen något år tillbaka.

Länken finns i trådar här i forumet

Grafer är inte så bra son indata i Excel :wink:

Tyvärr bara årsdata.
Någon AI-chat menade att man kunde hämta det på PPM via ett API, men det är över min kunskapsnivå.

Om du har den tekniska nivån för det så kan du plocka åtm procentuell utveckling från json i REST-svaret hos t ex Avanza. Du behöver räkna om nivån eftersom deras svar inte alltid börjar på 0 eller 100% (beroende på vad du föredrar). Kanske går det att plocka kurser på liknande sätt från andra leverantörer?

1 gillning

Tråkigt om de bytt. De hade daglig NAV senast jag kollade

På Morningstar kan du få iallafall 10 års historik, kanske kan du göra samma trick på någon annan sida?

Högerklicka → Inspect, sen Network med filter api-global.

1 gillning

I värsta fall plocka ut data manuellt från graferna om du hovrar över dem. Riktigt skitgöra dock :man_shrugging::sweat_smile:

1 gillning

Sökte lite. Tyvärr jag tror du får be AMF snällt dela av sig med sina historiska NAV i csv eller dylikt.

Är inte det perfekt arbete för AI?

Edit: jag var tvungen att testa :slight_smile:

Det gick att få ut priserna och de verkar stämma. Jag använde Claude och en extension som heter Claude in Chrome och med det tillägget så kunde uppenbarligen Claude använda Chrome själv på ett sådant sätt att den kunde läsa ut priserna. Ett utdrag nedan:

2004-02 78.779187
2004-03 80.05993
2004-04 78.792668
2004-05 78.981409
2004-06 79.013905
2004-07 79.591729
1 gillning

Kanske, kanske inte. Varit med om hallucinationer för ofta. Överdrivet typfall :sweat_smile:

AI: ”Ja, nu har jag tagit fram det ultimata absolut mest fantastiskt noggranna siffran som du bad mig om. Det är 19858200,98436 grader Celsius”

Användare ”Men, öh, du, det verkar konstigt. Jag frågade om vattnets kokpunkt. Är du helt säker?”

AI: ”För att vara helt ärlig så tog jag den siffran från ett ställe jag inte skulle tagit den från. Luften. Vill du jag ska ta fram kokpunkten med en bapiljon decimaler? Eller hur du enkelt och säkert kan ta lavemang med varmvatten?”

1 gillning

Fick ett svar från AMF-kundservice var man kan hitta det.
Välj fond långt ner på sidan

Under grafen på vald fond, välj fliken “utveckling” Där kan man få dagskurs i siffror för valt datumintervall.
Inte direkt lätt att hitta när man ögnar igenom en sida.

2 gillningar