Hej, ska börja spara till bostad med min sambo och kollade då på att lägga det i fondrobot och såg då att man inte kan ha ett isk tillsammans på avanza. Är det isk som gäller eller är ett fond/aktiekonto ett alternativ?
Är nybörjare på det här om det inte var helt obvious redan
Det går inte att ha ett ISK gemensamt. Antingen har ni varsitt sparande, eller så lägger ni sparandet på en av er och skriver ett avtal mellan er två som säger att kontot är gemensamt.
Glöm inte heller att sambor bör skriva testamenten eftersom ni inte ärver varandra om någon av er dör. Jag vet att det inte var det du frågade.
Enligt reglerna för ISK så kan det bara finnas en kontoinnehavare. Det finns dock möjligheten för kontoinnehavaren att kontakta Avanza och skriva på en fullmakt så att en annan person kan sätta in och ta ut pengar. Observera dock att kontot och dess innehav ägs av kontoinnehavaren och fullmakten kan tas tillbaka när som helst.
Alternativet är att ni öppnar ett aktie- och depåkonto då det är möjligt att samäga ett sådant. Det negativa med detta är att ni i så fall måste deklarera era affärer på egen hand (på ett ISK så görs detta automatiskt) och skattemässigt så är ISK mer förmånligt i dem flesta fallen.
Jag tänker att om Olle o sambo skapar ett gemensamt sparkonto och överför till ISK samtidigt skapar ett samboavtal. Gemensamt sparkontot kan spara till kontantinsats också. Det kan vara en lösning.
Någon har pratat om den nya lagen om framtidsfullmakt.
Ni kan ha en kapitalförsäkring ihop. Samma typ av skatt som ISK, men skillnaden är att det dras ifrån kapitalförsäkring 4 gånger/år och inte kommer förtryckt på din deklaration