Fondrobot och egen portfölj

Jag har precis kommit igång med mitt sparande och startat ett konto på Avanza. Jag månadssparar 2000kr och just nu har jag valt att fördela det på 6 olika fonder. Men så läste jag på bloggen att man kan eller ska sätta halva sin pengahög i en fondrobot och halva i en egen portfölj så min fråga är då om jag ska minska mitt månadssparande i min egen portfölj med hälften och lägga den andra hälften i en fondrobot? Hur tänker ni om det?

Hej Jenny!

Finns inga måsten med en fondrobot, det är väldigt personligt vad som passar bäst för en själv.

Någon som inte vill lägga mer än 5 minuter per år p sitt sparande så passar fondrobotar mycket bättre, det då allt sköter sig själv. Skulle du däremot vilja pilla lite själv för att förstå var du har dina pengar och kunna flytta runt det själv om du känner för det, samt att spara lite pengar på avgiften så passar nog en egen portfölj på Avanza eller Nordnet bättre!

Vissa kör en del på vardera, men jag har aldrig förstått tjusningen i det!

Hej Robin och tack för svaret. Då avvaktar jag nog med en fondrobot och kör mitt eget race så länge jag tycker det är kul.