Globala portföljen eller fondrobot?

Hej!

Jag kan absolut ingenting om fonder och därför har valt att placera mitt månadsspar i global portföljen och följer också denna slaviskt. Men börjar bli lite osäker eftersom ni pratar mer och mer om fondrobotar och att ni själva håller på att gå över till det. Jag undrar nu om jag stället ska flytta mina pengar från globalportföljen till en fondrobot med inställningen 90/10? Vilka är för- och nackdelarna i såfall? Kommer ni i framtiden att fortsätta uppdatera globalportföljen när den behöver ombalanseras osv?

Tack för en riktigt bra blogg ?

Allt gott

Malin

Hej Malin!

Jag är såklart inte säker på mitt svar, men jag tror att dom kommer försätta uppdatera portföljen varje år då denna typen av sparande är en stor del av bloggens filosofi.

Om du känner att du har orken och tiden att ombalansera själv varje år så är det lika bra att ha det i en egen portfölj på Avanza eller Nordnet, detta kommer att ge dig en billigare portfölj och troligtvis bättre avkastning i och med det.

Fördelen med fondrobotar är just att dom ombalanserar själva och har koll på sina fondinnehav, däremot är nackdelen kostnaden du betalar för tjänsten och att du inte kan ha en KF(kapitalförsäkring) för att t.ex spara till barn i.

Tusen tack för ditt svar :slight_smile:

Som komplettering till Robins svar. Ja, vi kommer att fortsätta uppdatera portföljerna. Men till de flesta rekommenderar vi faktiskt en fondrobot. Det tar mindre tid och är betydligt mindre komplicerat än att själv följa bloggen ombalansera, räkna och så vidare. Lysa sköter ju allt sådant.

Det är ju mycket diskussionen på bloggen huruvida det är billigare att göra det själv eller inte. Åsikterna går i sär. Jag påstår att det inte är det om man inte tar hänsyn till sin egen tid och risken att göra ett misstag. Utifrån ett avkastningsperspektiv är portföljerna i princip identiska, så man tjänar/förlorar inte något på den ena eller den andra.

Hej… letar lite bland frågorna på er sida och undrar samma sak som ovan… Men jag hittar inte svaret vad jag ska göra med mina fonder på Avanza (har ca 400 00 kr i olika hinkar samt barnsparande (vilka ju oxå e som hinkar m 90/10).
OM jag vill ha fondrobot hos Lysa säljer jag av allt på Avanza då och “för över” (kan jag ens det?) Eller låter jag det vara kvar och växa på egen hand och börjar på ny kula hos Lysa?
Fast mkt pengar växer ju mer… så vill väl egentligen ha allt på samma ställe.
Tack på förhand.

/Malin B