Förslag på portfölj, indexfonder 2025

Hej,

Jag vill sätta ihop en portfölj med indexfonder att spara i. Jag har ett större belopp som jag tänkte lägga in där och bara låta det ligga under lång tid (10 år, kanske mer). Har ni tips på vilka fonder jag bör välja? OBS: jag månadssparar redan på Lysa, men tänker att det är bra att bredda sparandet. Stort tack på förhand.

Välkommen till forumet.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,13
Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,02
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,14
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,99

Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.

1 gillning

Hej Thomas och stort tack för ditt svar!

Jag har spanat in de fonderna men funderar på två saker:

1. är det inte riskabelt att gå all in bara på globala fonder?
  2. många av fonderna har redan haft en otrolig uppgång. Det får mig att tänka att jag har “missat tåget” och att det kanske inte finns så väldigt mycket mer uppgång att vänta. Är det något man ska fundera över alls?

OBS: är fullständig nybörjare, om det inte redan framgått :blush:

Det är alltid en risk att investera på börsen så ju längre du investerar desto mindre blir risken över tiden. Har du tänkt att investera över 10 år så är det bra att välja globala indexfonder.

Historiskt avkastning har ingen betydelse för framtiden.

1 gillning

Allianz India Equity AT USD hög avgift men stark tillväxt och utveckling investerar i indien till 100% T.ex så har dom Mahindra i portföljen.

1 gillning

Okej. Stort tack för era svar, Pontus och Thomas! Jag kör nog en uppdelning mellan era föreslagna fonder.

Tjena,

Lysa är i stort sett så brett som det kan bli. Att du köper andra indexfonder, har samma innehåll som Lysa så det blir de facto ingen breddning. Så fall får du investera i guld och andra tillgångar som inte Lysa använder.

Vill du däremot sprida dina pengar på flera banker och fondförvaltare, så kan det vara vettigt att ha några fonder på en annan bank. Då funkar indexfonder utmärkt. :+1:

Tänker mest så vi jämför äpple med äpplen här.

Lycka till med sparandet.

2 gillningar

Okej, stort tack för din input. Men tycker du att det finns någon poäng med att göra så då? Det har gått väldigt bra på Lysa hittills och jag är egentligen väldigt nöjd. Jag började bara känna att det kanske inte är så bra att ha allt på “samma ställe”.

som jag har tolkat det har Lysa ca 7000 aktier/fonder, medans de vanliga globala indexfonderna bara har ca 1000 aktier/fonder. därför tore Lysa ge större riskspridning, även om de extra 6000 aktier/fonderna troligen har liten %-andel av det totala kapitalet. Därför överväger jag att flytta en del av mitt sparande från LF Global Index fond till Lysa, för att få lite större riskspridning på den delen jag flyttar.

Jag förstår hur du känner. Det kan absolut vara en bra idé att sprida sina pengar istället för att ha allt i samma korg.

Jag personligen har spridit mitt sparande på två olika banker och med olika globalfonder. Skulle en haverera (mycket osannolikt), så har jag en alternativ bank att ta från.

Generellt så är risken låg att något skulle hända. Sverige är ett tryggt land med bra skydd. Men med tanke på allt cyberkrig som pågår, så är det inte fel att tänka ett steg längre. Dina pengar kommer troligen aldrig försvinna, men en bank kan få tekniskt strul. Då är det skönt att ha en alternativ bank.

Så tänker i alla fall jag :slight_smile:

1 gillning