Förslag på portfölj

Hej!

Söker förslag på fondportfölj som går att månadsspara med 500kr/månad på Länsförsäkringar/Avanza. Sparhorisont 20 år.

Hur hade ni tänkt?

Tack på förhand!

Jag hade tänkt så här mht tidshorisonten och minimi köpgränser

• 80% Länsförsäkringar Global indexnära
  • 10% Länsförsäkringar Sverige indexnära
  • 10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära

Om man vill ha in småbolag så kan man i så fall ta in det i efterhand vid tex årlig ombalansering med att placera 10% från globalfonden till 10% i Handelsbanken Gl Småbolag

Hur går dina egna funderingar? :slight_smile:

1 gillning

Med tanke på minsta köpbelopp så skulle jag på Avanza köra:

70% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% Avanza Emerging Markets
20% PLUS Allabolag Sverige Index

Motiveringen är att du då har 80% av portföljen i princip helt enligt världens marknadsvikt (de två första fonderna) samt ett så kallat hemmabias på 20% (vi bor ju i Sverige, betalar i SEK, samt fonder behöver inte betala skatt på utdelning från svenska innehav).

@JFB HB:s småbolagsfond funkar inte med 10% av 500kr då den har minsta köpbelopp 100kr.

Nej precis därför kan man göra det manuellt vid ombalansering (inte månadssparandet) tex årligen
mht HB småbolag

Efter ett år är det 6000 kr så 10% blir 600 kr plus avkastning.

Just mht månadssparandet så föreslog jag 10% LF Sverige för att inte övervika för mycket mot Sverige, i min mening :slight_smile:

Tror 10-20% homebias är ganska hugget som stucket, 20% blev det i mitt förslag också för att minsta köpbelopp för PLUS Allabolag är 100kr.

Precis! Två förslag nära varandra :slight_smile: