Hur ska jag investera en klumpsumma och ett månadssparande?

Jag vill spara till min son (3år) långsiktigt, till 18årsdagen. Jag har ca 10000 i en klumpsumma, och sedan tänkte jag månadsspara 500kr/mån.

Hur går jag tillväga? Köper jag flera fonder enl tex nybörjarportfölj 7-10 fonder för klumpsumman i ett engångsköp direkt, och sedan månadssparar i färre fonder 3-4st?

mvh

maria

Hej Maria!

Jag tycker du ska leta upp fonder som passar dig och det belopp du ska spara fördelar du mellan de fonderna i ett automatiskt månadssparande hos Avanza/Nordnet.

Om jag hade suttit i din sits så skulle jag fördela såhär:

60%, 300:-, Länsförsäkringar Global indexnära
20%, 100:-, Länsförsäkringar Sverige indexnära
20%, 100:-, Swedbank Robur Access Asien

Den portföljen ser ut såhär i Morningstars analys.

Regionfördelning:
Afrika och Mellanöstern, 0,1%
Asien exkl Japan, 19,4%
Australien och Nya Zeeland, 1,6%
Japan, 5,4%
Nordamerika, 38,2%
Sverige, 20,5%
Västeuropa exkl Sverige, 14,7%

Såhär ser de 10 största innehaven ut i den portföljen:
Nordea Bank AB, 1,6%
Apple Inc, 1,2%
Volvo AB B, 1,1%
Swedbank AB A, 1,0%
Tencent Holdings Ltd, 1,0%
Samsung Electronics Co Ltd, 1,0%
Hennes & Mauritz AB B, 0,9%
Atlas Copco AB A, 0,9%
Svenska Handelsbanken A, 0,9
Microsoft Corp, 0,8%

USA, Kina, Korea och Sverige finns med i toppen.

Med den här portföljen investerar du i drygt 2000 stora bolag i hela världen. Kostnaden för portföljen är 0,2%. Snittavkastningen senaste 3 åren är 9,89% enligt Morningstar.

Jag tycker detta är ett bra bassparande.

Eftersom tidshorisonten är lång så skulle jag sätta in 10000:- fördelat enligt procentsatserna på en gång, alltså:

LF Global, 60% = 6000:-
LF Sverige, 20% = 2000:-
Robur Access Asien, 20% = 2000:-

Ett alternativ är någon fondrobot, typ Lysa. Där kan man justera hur många procent av ett sparande som ska ligga i räntor respektive aktier. Dessutom sprider man till ca 6000 bolag varav ca 4300 är globala småbolag. Jag skulle inte lägga något i räntor eftersom det är så lång period du ska spara på.

Ett alternativ till räntor, som jag själv använder mig av, är att för varje hundralapp som jag investerar i aktiefonder sätter jag in 10:- på ett räntebärande sparkonto hos SBAB. Eftersom SBAB har riktiga bankkonton så är det enkelt att automatisera med en stående överföring. Så det innebär att du sparar 550:- varje månad och drygt 90% av det (500:-) sätter du in i fonder och ungefär 10% på sparkonto.

Jag själv har både portföljen ovan hos Länsförsäkringar samt investering veckovis i Lysa. Vill du veta mer om hur jag gör med Lysa har jag skrivit om det i ett annat svar här:

Egentligen skulle jag lägga 70% globalt, 20% tillväxt och 10% Sverige, men det får man inte in hos Avanza/Nordnet på 500 kr, så då får det blir 60/40/40. Hos Lysa kan man spara allt från 100 kr och uppåt och även sätta in och investera ojämna belopp, t.ex. 150:- och det fördelas på alla marknader.

Hoppas du blev klokare, om inte så får du skicka fler frågor så ska jag hjälpa så gott jag kan.

Lycka till!

/Fredrik