Frågor om föreslaget ROT-avdrag 2025

Hej, jag står och väljer leverantör för renovering hemma och blev nyligen informerad om de kommande ROT-reglerna. Arbetet ska förhoppningsvis bli gjort under April.

På skatteverkets hemsida:

"Förslag om tillfälligt höjt rotavdrag

Finansdepartementet föreslår att rotavdraget (renovering, ombyggnad och tillbyggnad) ska höjas från 30 till 50 procent av arbetskostnaden. Det höjda avdraget gäller den 12 maj till 31 december 2025, och enbart arbeten som betalas efter den 11 maj."

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2025/03/tillfalligt-hojd-subventionsgrad-for-rotavdraget/

Först och främst, när fattas såna beslut? Som jag förstått är det bara ett förslag än så länge.

Det står ju rätt tydligt att det är datumet man betalar som avgör. Så om jag t.ex. får en faktura 1:a maj som jag betalar den 12:e så borde jag kunna utnyttja nya ROT-avdraget?

Eftersom detta är nytt har jag bara fått offerter som räknat på det gällande ROT-avdraget. Men om företaget jag anlitar skickar en faktura med gamla ROT-avdraget och jag betalar den 12:e maj måste jag väl kunna dra av mellanskillnaden nästa deklaration?

Tack!

Beslutet är beräknat till 2025-06-11 och är en del av vårändringsbudgeten.

1 gillning

Det var ju intressant. Att det föreslås att gälla en månad innan det beslutas.

Ska man safea vill man ju, om man vill vara säker på de 20% extra, vänta till att beställa jobbet till den 11 juni då…

Fast det står ju i förslaget att det ska gälla jobb som betalats efter 11e maj, så om det klubbas igenom senare får man väl dra av vid deklarationen 2026 istället för att det dras direkt på fakturan.