Lurad av en firma?

Hej,

Jag behöver hjälp att reda ut min situation med ett takvårdsföretag.

Jag beställde ett arbete som bestod av både högtryckstvätt och målning av takets skyddsfärg. Offerten var på 25 200 kr efter ROT-avdrag på 50 %. Avtalet sa att jag skulle betala när hela arbetet var klart.

Planen var att företaget skulle tvätta taket och sedan, inom några veckor beroende på väder, komma tillbaka och måla. De tvättade taket för ca 2 månader sedan men hörde aldrig av sig igen. Nu när säsongen är slut har de skickat ett mejl där de skriver att de inte hinner måla mitt tak i år, utan att arbetet skjuts upp till början av nästa säsong (2026).

Problemet är ROT-avdraget. ROT är 50 % i år (2025) men återgår till 30 % 2026. Eftersom de inte hann måla föreslår de nu att jag ska få två fakturor:

•	60 % av totalbeloppet för tvätten, fakturerat 2025 med 50 % ROT.

•	40 % av beloppet för målningen, fakturerat 2026 med endast 30 % ROT.

Det innebär att jag får betala mer än vad offerten sade, eftersom hela arbetet inte blir färdigt under året med 50 % ROT.

Min fråga är:

Har företaget rätt att ändra upplägget och i praktiken höja slutpriset för mig på grund av ROT-avdraget, trots att avtalet var på ett totalpris (efter ROT 50 %) för hela jobbet? Eller borde jag kunna kräva att de står fast vid offerten, eftersom det inte är mitt fel att de inte hann måla i tid?

Jag vill också påpeka att taket nu står utan skyddsfärg, vilket innebär att det är i sämre skick än innan de började. Värt att tillägga att det gick att avbryta avtalet men om man gör det efter tvätten är gjord skulle man bli debiterad en viss % av hela kostnaden (och jag skulle stå med dåligt skick på taket)

Tacksam för en tydlig juridisk bedömning av om företaget har rätt att göra så här eller om jag kan kräva att de håller sig till den ursprungliga offerten.

Läs de här två sidorna hos Konsumentverket:

Och:

1 gillning

Det är priset innan ROT som offerten gäller.

Du har fortfarande möjlighet att nyttja ROT-avdraget för andra tjänster.

Jag förstår, men jag är nu bunden till ett avtal där jag är tvungen att betala mer nästa gång pga rotavdraget går upp till 30%

Tack! Läste på och kontaktade Konsumentverket. Tydligen kan jag kräva att de ger mig samma pris oavsett och att de ska stå för mellanskillnaden

1 gillning