Betalningsvillkor takreparation

Vad är normala betalningsvillkor?

Från en ansedd firma i Malmö fick jag följande:

Vid accept av avtalet: 15%

Vid start av arbetet: 80%

Vid slutfört arbete enligt detta avtal: 5%

Dessutom skriver firman “Vi har ej avtalat om sluttid”.

Skulle aldrig någonsin betala 95% innan jobbet är klart. Som upplagt för att bli lurad, missnöjd med resultatet och att jobbet nedprioriteras. Vanligt nog att hantverkare påbörjar något för att sedan inte komma tillbaka på flera veckor, men om de dessutom inte har något incitament till att fullgöra jobbet…

2 gillningar

Ja så tänker jag med. Nån idé om vad som vore rimligt?

1 gillning

När vi bytte tak för några år sedan betalades inget innan slutbesiktningen var klar.

5 gillningar

Om det är en ansedd firma så lär de väl fungera för dom att ha det så. Så då får du förhandla med dom om du tänker dig nåt annat.

2 gillningar

Det beror ju på hur stort jobbet är. Ska de beställa en herrans massa material kan det väl vara rimligt att de får fakturera dig för detta.

Själv hade jag nyligen en firma här för byte av all plåt på mitt tak, inkl beklädnad till en skorsten och två ventilationshuvar. De fakturerade inte en spänn förrän de var klara och jag var nöjd.

1 gillning

Vi pratar om lite drygt 100 KSEK totalt varav kanske 20 KSEK material.

Jag hade föreslagit att de fakturerar för material vid leverans samt max 30% av arbetskostnaden vid påbörjat jobb. Om du förskottsbetalar nästan allt har du noll påtryckningsmedel för dem att färdigställa eller korrigera.

Det finns fler hantverkare.

1 gillning

Jag bytte tak för inte jättelängesen i Malmö för 237 000 kr. Betalning varje vecka efter det arbete som hade utförts. Den första fakturan blev drygt hälften med hänsyn till materialleverans.

Tillägg; använd dig av Hantverkarformuläret så är det lätt att avtala rätt.

3 gillningar

Det förslaget till betalplan skulle få mig att inte inte ha mer med den firman att göra. Spontant känns det som 50/50 på om det är en blåsning. Det låter oerhört märkligt. Extremt stor risk för dig också. Vad händer om firman slarvar, bygger fel eller går i konkurs?

Rimligare
15 % vid start arbete(eller mtrl)
40% vid hälften utfört
40% efter godkänd slutbesiktning
5% efter garantitid

Du vill ju också att firman ska ha incitament att slutföra.

Dessutom är det här egentligen ett ganska kort jobb, så att de behöver så mycket förskott är en varningssignal. Vore inte förvånande om de går i konkurs snart.

1 gillning

5 % efter garantitid hade jag aldrig accepterat som leverantör.

Rimligtvis måste man också betala allt material i den takt detta levereras. Varför ska entreprenören agera bank?

2 gillningar

De upplägget hade jag avvisat… Inget i förskott, helst betalning när jobbet är utfört å godkänt, möjligen betalning veckovis eller var fjortonde dag varefter jobbet är utförd…
Jag hade för flera år sen större tillbyggnation å då betalade jag var fjortonde dag…

2 gillningar

Jag la om taket för några år sen. I en offert som jag fick ville de ha 30% vid uppstart och sedan resten efter att allt var färdigt. Det tycker jag var okej.

Nu valde jag en annan firma av andra anledningar, de fakturerade hela beloppet när allt var färdigt.

4 gillningar

betala ALDRIG i förskott!!! ALDRIG! särskilt inte i dessa tider!!

3 gillningar

En påminnelse bara på fuskbyggarna som tv4 hade… Där folk var lurade att betala i förväg å hur folk vart blåsta av oseriösa skojare till byggare …

1 gillning

Har renoverat tak tidigare. Betalade först när jobbet var klart och godkänt. Inga konstigheter från firmans sida.

1 gillning

Mitt takbyte betalade jag sisådär två veckor efter slutfört arbete, besiktning och mottagande av specad faktura. Hur svårt ska det vara liksom. De betalar ju sin arbetskraft i efterhand.

1 gillning

Säger inte Iron Maiden det bäst? Finns inte mycket att tillägga egentligen.

https://youtu.be/86URGgqONvA?si=6dwwudB2N9ZcXbsu

Och se till att att in en oberoende besiktingsman innan betalning. Det finns riktiga skojare därute! Jag har själv på ett antal och tak är inte helt lätta att göra bra eller besiktiga själv.

1 gillning

Har eget själv. På ett så kort projekt borde företaget kunna fakturera i efterskott med 30d förfallo.
Men det är ju helt upp till varje företagare att avgöra.
Utan kontrakt, eller kreditupplysning låter det ändå rimligt.
Enligt ABT 06 är innehållna medel Max 5% av anbudssumman tills godkänd slutbesiktning.
Men du borde gå under konsumenttjänstlagen, vilket ger dej rätt till det mesta.

Gör dom ett bra jobb, så varför inte…… Pengarna ska ju ändå betalas.

Dock låter det rimligare med 50% vid start och 50% vid slutbesiktning.
Om dom inte går med på det, så välj en annan firma.
Dom riktigt bra borde kunna fakturera i efterskott.

1 gillning