Guldpriset, hur?

I min värld är det inget konstigt med guldpriset, men jag är väldigt anti-konspiratoriskt lagd. Klipper in detta som jag skrivit i en annan tråd:

Guld trivs i följande klimat:

• Sjunkande tillväxt (även vid deflation): Detta är logiskt, eftersom guld inte avkastar något i sig självt och inte används nämnvärt inom industrin. Guld är däremot en attraktiv värdebevarare och tillflykt, när avkastning är svår att hitta på annat håll. Historiskt finns det korrelation mellan låg realränta och stigande guldpris.

• Stigande inflation: Notera dock att detta enbart gäller inflation av en viss sort – devaluering av valuta. Vid cost-push resp. demand-pull inflation är guld opålitligt. Se detta inlägg för förklaring. Den traditionella synen på guld som “inflationsskydd” är således en grav förenkling.

Illustrativa exempel på historisk guldavkastning:

• Guld 1929-32 (extremt låg tillväxt + inflation): Reell avkastning +31% (guld hamstrades under depressionen, vilket medförde att USA kriminaliserade privat guldinnehav 1933).
  • Guld 2007-08 (extremt låg tillväxt + inflation): Reell avkastning +32% (guld fungerade väl som skydd när tilltron till banker och finansiella system var som lägst).
  • Guld 2009-12 (stigande tillväxt + inflation): Reell avkastning +74% (USD devaluerades pga extrema centralbanksstimulanser)
  • Guld 2021 (stigande tillväxt + inflation): Reell avkastning -11% (skenande råvarupriser medförde cost-push inflation, där guld inte fungerar som skydd)

Anledningen till att guld sjunkit i år, trots hög inflation, är att ffa amerikanska centralbanken genomfört aggressiva räntehöjningar, vilket medfört stigande realräntor och starkare dollar. Inflationen är dessutom framförallt orsakad av cost-push med stigande el- och råvarupriser. Det är möjligt att det finns inslag av manipulation av (pappers)guldpriset också, men jag är säker på att fundamenta är det väsentliga i slutändan, så jag oroar mig inte över det.

7 gillningar