Jag månadssparar långsiktigt i Länsförsäkringar Global Indexnära (60 %), Spiltan Aktiefond Investmentbolag (30 %) och Avanza Zero (10 %). Vid sidan av har jag ett lågrisksparande för pengar jag kan behöva på kortare sikt. Har börjat titta på hållbarheten i det långsiktiga sparandet ur ett miljöperspektiv och enligt den rapport som Swedwatch presenterade med jämförelser av olika fonder och deras klimatavtryck, tycks vissa fonder generera större utsläpp än andra. Vad jag förstår har denna rapport även mötts av kritik för tillvägagångssättet i jämförelserna.
Eftersom det för mig är viktigt med ett hållbart långsiktigt sparande, inte bara ur ett riskperspektiv utan även ett miljöperspektiv, ställer jag mig frågande till fonderna (och deras andelar) i min portfölj. Jag önskar tips och information om sidor där jag kan jämföra olika fonder med varandra (eller om det ens är möjligt) och deras respektive utsläpp (per investerad x krona ). Samtidigt önskar jag även information om andra potentiella sätt att spara långsiktigt i hållbara alternativ, gärna både utifrån så låga avgifter som möjligt men också utifrån risk- och miljötänk.