Hållbarhetsfonder, någon som har bra tips?

Om man vill spara i fonder och gärna välja en hållbar fond. Hur vet man att den är hållbar? Jag sökte på Avanza på hållbara fonder och fick upp en hel del med hållbart i namnet. När jag gick in och kollade på innehav i fonderna så såg jag ganska många bolag som inte alls är hållbara.
Här är några exempel:

SEB Hållbarhetsfond: hög exponering mot industri och stora innehav i Investor, Volvo och Sandvik. Investor äger delar i Epiroc, ABB och Atlas Copco som snarare driver på konsumering och resursanvändning
Volvo tillverkar lastbilar som i hög grad står för transportutsläpp på världsbasis och Sandvik är också ett bolag som driver på resursanvändningen.
Öhman Global Småbolag Hållbar: Har mycket Lundin Mining som bryter metaller, men annars ser fonden hyfsad hållbar ut
Länsförsäkringar Global Hållbar: Har till största del Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet. De stora internetdrakarna har börjat påverka utsläppen i världen, exempelvis en googling kräver lika mycket energi som att värma en kopp kaffe och alla dessa servrar kräver enorma mängder energi. Dessutom tillverkar ju apple oerhörda mängder telefoner och driver på konsumtion. Hur ska man tänka egentligen?
Har ni några tips på bra hållbara fonder?

Det finns ingen egentlig klar definition för vad som är en hållbar fond. Inga regler som specificerar när ett företag är hållbart eller inte.

Så man är helt enkelt utlämnad till att bedömma vad varje enskild förvaltare/fond har satt upp för regler och välja den som passar dina värderingar bäst.

En del väljer bort, andra jobbar med aktiv påverkan. En del både och.

Det är synd. Det hade varit bra med någon sorts märkning där man förstår vad som är hållbart. Så mycket pengar som många av fonderna förvaltar så har de ju också möjlighet att påverka hur hållbara företagen är. Exempelvis som Blackrock gör när de kräver att företagen ska minska sina koldioxidutsläpp.

Jag kör Proethos som aktivt investerar i företag med inriktning hållbarhetslösningar, snarare än att bara ta bort vissa ‘oetiska’ företag. Även SPP Global Solutions är väl lite mer aktiva och tittar även på tillväxtmarknader.

Jag kör hållbart i en stor del av mitt sparande. :leaves: :nerd_face:

• SPP Global Plus för det indexnära
  • SPP Global Solutions för det lite mer hållbara
  • Proethos Fund för det alternativa