Hej, håller på att kika efter om det finns några “hållbara” sparkonton som inte har nollränta. Någon som har några tips? Lyckas hitta några som säger att de är hållbara, men behöver läsa på deras definitioner och om de verkligen följer dem är väl en annan femma.
Kriterier:
Insättningsgaranti
Fria uttag
Ränta vid mindre än 100 tkr
Hållbart - för någon definition av hållbart
Har kikat lite på Fair Finance Guide, men den listar bara ett fåtal banker.
Här är lite som dykt upp när jag googlat runt. Är noll-räntor med, för det var inte lätt att hitta banker, tyckte jag. Försöker länka till sidor som beskriver hur banken är hållbar. Gissar på att det kan skilja ganska mycket mellan bankerna.
Nordiska
0,75%. 0,95% över 10 tkr
“Som kreditmarknadsbolag har vi skyldighet att bedriva en ansvarsfull verksamhet för att bidra till en hållbar utveckling av vårt samhälle. Hållbarhetsperspektivet är därför integrerat i allt vi gör och mäter gör vi ur miljömässiga, sociala och bolagsstyrningsmässiga perspektiv.” (Från förstasidan. Låter ju mer som en bieffekt av regler/regleringar.)
Vi ska arbeta för ett ekonomiskt-, ekologiskt- och socialt hållbart samhälle.
Vi ska vara proaktiva inom miljö- och hållbarhetsområdet och ta vårt samhällsansvar.
Vi ska vara det bästa valet för kunder som fäster stor vikt vid miljö- och samhällsansvar.
Vi ska arbeta för att minska våra utsläpp av växthusgaser.
"
Ekobanken
0%
"Ekobankens vision är att ställa kapital till förfogande för den hållbara omställning som världen behöver nu och framöver. Banken vill driva på för att skapa ett finansiellt system där pengarna är till för människan och planeten.
Vi ska vara den mest trovärdiga banken i Sverige när det gäller att förvalta våra kunders pengar så att de stödjer hållbarhet."
Bankverksamheten påverkar flera delar av samhället och i Handelsbanken tror vi på socialt ansvarstagande. Vi vill att våra kunder ska känna sig stolta och trygga med oss.
Finansiell hållbarhet
Vi bidrar till en mer hållbar bankverksamhet sker genom vår kärnaffär. Det gör vi genom hållbara krediter, investeringar och tjänster.
Miljö och klimat
Bankverksamhet har vanligtvis en låg direkt påverkan på miljö och klimat. I vår indirekta påverkan strävar vi efter att integrera ännu mer hållbarhet.
Verkar ont om tips, och jag har inte heller något att bidra med - utöver att man nog ska vara försiktig med att lägga alltför stor vikt vid vad bankerna själva skriver om sitt hållbarhetsarbete, eftersom det är svårt att göra en objektiv jämförelse mellan banker utifrån det, dessutom är det väl till stor del PR från deras sida (med det sagt, i och för sig: märker de att det lockar kunder att lyfta fram hållbarhetsarbetet kan det ju bli mer fokus på frågan med efterföljande granskningar av media om huruvida de lever upp till löften osv).
Men jag tycker det är en intressant frågeställning, för jag vet inte om jag tänker fel men: det ifrågasätts ju huruvida hållbara aktiefonder kan ha någon betydande positiv påverkan då de handlas på en andrahandsmarknad och inte ger pengar direkt till företagen, men med bankinlåning är det ju annorlunda - där ger vi ju faktiskt pengar till banken. Men vad gör banken sedan med de pengarna?
Nämnda Fair Finance Guide och Naturskyddsföreningen är de jag känner till i Sverige som uppmärksammat hållbarhet inom banksektorn kopplat till fonder, kanske kan du skicka frågan till dem? Antingen har de bra svar eller så får de ett uppslag för utökad granskning.
Håller med om att bedöma på bankens egna reklam är vanskligt. Möjligtvis kanske det ger något om de är väldigt transparenta och kan visa vad de investerar ens pengar i. Antar att veta att de investerar i något hållbart är bättre än inget hållbart, även om man också önskar att de undviker ohållbart. Jag hade inte alls tänkt på skillnaden att banken faktiskt “får” pengar i det här fallet.
Tar ditt tips om att kontakta Fair finance guide och Naturskyddsföreningen, så får vi se vad de säger.
Också en bra och viktig fundering om var pengarna gör mest nytta. I det här fallet tänker jag att det är pengar som är buffer och därför ska ligga på ett sparkonto och så gör man det bästa av situationen.
Eftersom bufferthinken inte ska vara så stor, så kanske det egentligen är bättre att lägga sin energi på avkastning i de mer riskfyllda hinkarna, men vore trevligt med ett hållbart sparkonto med ränta
Skulle säga att de allra flesta kan få ett betydligt större genomslag genom att påverka sitt eget beteende. Det är oftast de absolut lägst hängande frukterna, men kan vara de som är svårast att möta.
Lever själv med ett väldigt lågt avtryck sedan en lång tid tillbaka att det är en utmaning, speciellt på landsbygden.
När det gäller hållbara investeringar så är det svårt, för att inte säga mycket svårt. Det kommer förmodligen att bli lättare.
Mitt personliga tips är att du funderar på vad som är viktigast för dig, är det tex klimatet och därmed att minska utsläpp av växthusgaser från fossila källor så kan du överväga att lägga delar av din avkastning i CCS projekt. Hållbarhet handlar ju om så mycket mer än bara det dock.
Personligen så stöttar jag förnyelsebar energi i länder där tillgången till ren energi är starkt begränsad. Jag stöttar också förbättrad tillgång till rent dricksvatten. Personligen tycker jag att det får bättre genomslagskraft.
Ju mer jag lär mig om hållbarhetsfrågor, desto mer inser jag vilken komplex fråga det är. Därför väljer jag sådant som jag vet inte står i motsats till Agenda målen och försöker direktstötta dem utöver att begränsa mitt eget avtryck.
Jag skulle vilja slå ett slag för SPP gröna obligationsfond.
SPP Grön Obligationsfond är en aktivt förvaltad räntefond med fokus på hållbarhet. Fonden investerar i gröna obligationer som är utformade enligt den internationella standarden Green Bond Principles. Varje projekts hållbarhet verifieras av tredje part, vilket bidrar till transparensen. Dessutom måste bolaget som ger ut den gröna obligationen passera våra hållbarhetskriterier. Investeringarna varierar från förnybar energi och avfallshantering till vattenrening och dricksvattenförsörjning.
Har avkastat mindre än 1 % per år sedan start så är inte lysande på något sätt, men det är ju ingen räntefond i dagens läge. Men efter avräknade skatter på ISK så är det ändå en positiv avkastning och jag tror definitivt att pengarna faktiskt går till företag/låntagare som bidrar till positiv samhällsutveckling.