Hallo!
Efter många år utomlands tänker vi nu flytta hem till Sverige. Jag behöver därför lite hjälp av er med råd angående själva processen.
Sä här är det:
Vi bor just nu i USA men tänker flytta hem om 2 år. (2027 eller 2028).
Jag är svensk medborgare sedan födseln, och också amerikansk medborgare, och har bott utomlands i många år. Min fru är endast amerikansk medborgare. Vår dotter kommer att flytta med oss för att plugga är tanken (universitet). Hon är svensk medborgare med samordningsnummer, och också amerikansk medborgare. Jag talar svenska, min fru gör inte det, och vår dotter är nybörjare på svenska kan man säga. Min fru och jag är lite över 50 och vår dotter 20. Min fru och jag kommer inte att jobba eftersom vi har tillräckligt kapital.
Nu till frågorna:
- Hur krångligt är det att köpa hus/bostadsrätt för oss med tanke på att vi inte har någon inkomst av tjänst? Vi har inte heller BankID, som efter vad jag förstår krävs vid köp av hus/bostadsrätt(?) Vi kan alltså betala kontant.
- Går det att köpa hus/bostadsrätt innan man har flyttat till Sverige, eller måste man hyra något temporärt först och sedan köpa?
- Om man nu ska hyra först, hur går man tillväga enklast? I USA kan man hyra en lägenhet utan att direkt behöva vänta, men det verkar inte vara så i Sverige (har inte bott i Sverige sedan tonåren så har ingen referensram).
- Är det något annat man ska tänka på?
Tack för hjälpen!