Jag har en bostadsrätt i Sverige och funderar på hur jag ska göra framöver. Kan inte bestämma mig. Jag är inte från Sverige och vill flytta tillbaka om ca 10 år (pensionär) men tills dess vill jag vara 6 månader här och 6 månader i mitt hemland (än så länge får jag arbeta på distans).
Mina barn ska snart flytta hemifrån och då mina funderingar är:
Sälja min bostad och köpa en mindre lght i Sverige kontant. Alltså inga lån, endast föreningsavgift och när jag blir pensionär sälja den och köpa i mitt hemland. Då blir svårt bo där 6 månader/år, blir för dyrt att hyra där. Ca 15 000 kr (hyra + föreningsavgift som ligger på ungefär 3000 kr, när man hyr betalar man även föreningen).
Hyra i Sverige en liten lght, forhoppsningsvis billig och köpa kontant (inga lån) i mitt hemland. Då kan jag bo där 6 månader/år tills jag går i pension och kan flytta permanent. Då blir kostnad för hyra i Sverige + föreningsavgift där som ligger på ungefär 3000 kr.
Risken är stor att inkomstskatt ska behöva betalas i båda länderna, särskilt i de länder som inte har ett skatteavtal med Sverige. Detta bör du först och främst utreda innan du bestämmer dig i bostadsfrågan.
Vem som skulle hjälpa mig med den fråga? En revisor eller advokat?
Har kontaktat Skatteverket och frågade om folkbokföring om jag bo delvis här och i mitt hemland. Svar som jag fick var att jag kan bo 6 månader i Sverige och 6 månader där utan att jag behöver ändra folkbokföring och jag skulle betala skatt för mitt arbete här i Sverige men de kunde inte svara vad som gäller där skattemässigt för de 6 månader som jag bor där.
Här följer en förteckning över de aktuella överenskommelser som Sverige har med andra länder för att undvika dubbelbeskattning och skatteflykt. Du hittar också avtal om andra administrativa samarbeten inom skatteområdet.
Att köpa en lägenhet i Sverige innebär att man köper en bostadsrätt. Bostadsrätter kommer ofta med vissa regler man måste fylla. En av de mest klassiska reglerna som finns är att bostadsrättens huvudsakliga syfte skall vara för ens egna huvudsakliga boende. Så bor du större delen någon annanstans kan du bli tvingad att sälja lägenhetsrätten.