Nyexad boende utomlands

Hej!

Har följt podden länge under min studietid men nu har det blivit dags för mig att göra mitt första inlägg.

Jag är 25 år gammal sedan början av året bosatt i utomlands (utskriven hos Skatteverket). Tog innan flytten hit examen och har fått ett välbetalt jobb, ungefär 5500 EUR i månaden, + en mindre mängd stock options i ett etablerat SaaS bolag med fast anställning.

Mina funderingar ligger kring hur jag ska tänka kring mitt boende / besparingar. Den stad jag bor i är dyr, en etta att hyra kostar runt 1500 EUR i månaden, men är nödvändigt för att kunna jobba och leva där jag vill.

Jag planerar att bo kvar 3-5 år så jag har bättre förutsättningar till högre lön här än i Sverige.

Hävstången som finns i att äga en belånad bostad är något jag vill dra nytta av. Framför allt den potentiella ökning på bostadsmarknaden jag missar som hyresgäst.

Hade varit intressant att höra forumets åsikter, ska jag försöka köpa bostad trotts det komplexa i att köpa bostad utomlands / försöka ta bolån med en utländsk inkomst i Sverige? Eller försöka maximera mitt sparande och vara hyresgäst?

Intressant att höra alla typer av synpunkter på min situation! Sitter i en bra sits, men vill såklart försöka maximera mina möjligheter att bygga en trygg ekonomisk framtid.

1 gillning

Två frågor:

• Är du säker på att det är mer ekonomiskt lönsamt att äga istället för hyra i landet du just nu bor i? I Sverige så är spelreglerna rätt annorlunda, det är i princip omöjligt att få tag i något annat än en väldigt dyr hyresrätt på grund av hyresregleringen. Ser det verkligen ut på samma sätt i det land du just nu bor i? Är gapet mellan att äga och att inte äga likvärdiga bostäder lika stort som i Sverige?
  • Varför ska du ta ett bolån i Sverige? Om du har en inkomst i euro och bor utomlands varför inte ta ett bolån i landet du bor i?

Det enkla svaret tycker jag är att du inte ska köpa om du vet på förhand att du inte ska bo där längre än 3-5 år. Optimera din hyresrätt (bäst pris relativt till det du behöver) och maximera sparandet.

Kan för övrigt tipsa om detta klipp hur man ska tänka kring köpa vs hyra sitt boende. Detta går dock inte att applicera rakt av på Sverige eftersom hyresmarknaden här är extremt dysfunktionell, men just därför kan det vara mer relevant för dig: Renting vs Buying a Home: How to Decide - YouTube

Med tanke på hur säker du är på att bostadsmarknaden kommer att gå upp i pris, så råder jag dig att investera i någon typ av derivat, t.ex. optioner, där du kan göra en riktigt stor vinst med litet kapital. Försök därtill att köra med belåning på din investering. Du kan då tjäna riktigt mycket pengar. Då givet att du har rätt, så klart.

Grattis till ett bra val att prova att jobba utomlands! Du kommer säkerligen få uppleva massor kul saker och förhoppningsvis behålla lite mer pengar i plånboken jämfört med att jobba i Sverige. Sverige finns alltid kvar och är som bäst om du vill skapa familj senare :smiley: Extra grattis att du redan i 25 års åldern tänker ekonomiskt också.

Då du får betalt i EUR så borde det inte vara några konstigheter med pensionsintjänande iaf.

Jag har lite vänner som köpt sin bostad utomlands. Efter tillbakaflytt till hemlandet har de haft kvar lägenheten för uthyrning via firma, i tex London. Det har visat sig funka för dem och till och med blivit en slags pensionsförsäkring värd mer än deras besparingar idag. Jag själv har alltid hyrt utomlands, tyvärr får jag säga då jag bott på eftertraktade ställen med bra marknader. De jag känner som köpt bostad utomlands har alltid lånat i landet där bostaden finns, vet inte om det går att låna i Sverige.

Lycka till med bostadsplaner och med vistelsen!

Hyr! Mycket kan hända:

• Du kan få sparken.
  • Räntorna kan gå upp.
  • Priserna kan gå ner.
  • Du kanske inte kan sälja när du ska flytta.
  • Du kan få en valutaförlust om du tar lån i en annan valuta än den tillgången värderas i.
  • Du kanske blir erbjuden ett vassare jobb i ett annat land och måste flytta snabbt.
  • Flyttar du vidare utanför EU öppnar sig helt andra möjligheter till skatteplanering.
1 gillning

Kolla på ROI vid uthyrning om det är möjligt att täcka finansiering vid hög ränta och nå den målsättning du har. Om allt verkar okej så kör på.

Tycker många är rätt konservativa här men vid din ålder så har jag rätt svårt att se nackdelar. Om det är ett populärt område för lokalbefolkningen och historiskt haft en överlag positiv trend så kan du med större säkerhet räkna hem investeringen XX år framåt.