Köp av bostadsrätt finansierat genom utlandsarv

Min släkting planerar köpa en bostadsrätt värd mellan 3-4 miljoner genom utlandsarv, utan lån. Mäklaren som jag frågat verkar inte vilja svara på vad man behöver för underlag och om dessa måste översättas till svenska. Min släkting funderar över att ge mig (som är dennes enda framtida arvinge) en andel av bostadsrätten, för att slippa eventuellt inkomstgnäll/nekas av föreningens styrelse.
Min svenska inkomst räcker för ytterligare en bostadsrättsavgift utan tvekan. Min släkting har inte svensk inkomst alls, däremot relativt hög inkomst från utlandet.

-Vilka eventuella underlag behövs om man köper bostadsrätt utan lån och finansierar köpet genom ett utlandsarv (i detta fall ett EU-medlemsland)?
-Är det på något sätt jobbigt för mäklare/brf att ha en sådan köpare som min släkting?
-Finns det någon hake i övrigt med detta upplägg?

Det jobbiga för mäklaren är att det är svårare för föreningen att verifiera att medlemmen kommer kunna betala avgiften. I de flesta fall har ju banken kontrollerat att betalningsförmåga finns. Om pengarna kommer från utlandet och även inkomst finns i utlandet, är det knepigare.

Föreningenfår också neka dig aatt vara delägare eftersom du inte är gift eller sambo med släktingen.

Jag har själv köpt utan att ta lån som nyligen återflyttad från annat EU-land och det tog tid att bli godkänd fast jag hase ett nytt jobb i Sverige. Sitter också i brf-styrelse sedan många år.

1 gillning

Toppen tack för ditt svar. de föreningar jag kollat tillåter detta upplägg med släktingen eftersom det gäller släkting i rakt led. Då vet jag att vi ska köra på mig (utifrån min svenska inkomst) som delägare :slight_smile:

1 gillning

Ett alternativ kan ju vara att ta ett lån men att ni snabbt amoterar ner lånet med era pengar. Att köpa 100% kontant har jag förstått är en utmaning ibland.

På det viset kanske ni unviker en del frågor.

Säkerställ bara att pengarna finns på ett svenskt konto.

2 gillningar

Ett annat problem som kan dyka upp är att banken är jobbig vid flytt av pengar in till dem från utlandet. Påbörja den diskussionen tidigt och försök få tydliga svar på vilken dokumentation de kommer kräva av er.

3 gillningar