Jag har hört att när ett onoterat innehav noteras på börsen får man skriva upp anskaffningsvärdet till börsnoteringskursen.
Detta eftersom att onoterade aktiers värdeökning är skattefri för ett aktiebolag, medan noterade aktier inte är det…
Men jag kan inte hitta ett ord om det med hjälp av Google.
Specifikt gällde detta Storskogen som vi var många här på forumet som investerade i.
Tror inte det är fallet för privatpersoner.
För företag finns det näringsbetingade andelar och man kan räkna upp värdet i bokföringen men ursprungliga anskaffningsvärdet gäller vid försäljning.
Tack AimHigher!
Ja jag avsåg bokföringen för ett aktiebolag…
Du menar att det bara är balansräkningen som ökar vid noteringen, och sedan försvinner vid framtida försäljning.
Men hur kan man då säga att vinst på onoterade aktier är skattefri och förluster inte avdragsgilla för aktiebolag?
Jag tycker inte att det hänger ihop alls bra.
Vid noteringen får man ju en jättestor skatteeffekt i så fall. Även om den inte realiseras förrän man säljer.
Det är olika bokförings-konton för noterade och onoterade innehav. Du nollar innehavet på det onoterade kontot och lägger in det på det noterade kontot med börsnoteringskursen (om det finns en officiell kurs, annars kan man ta slutkursen på första handelsdagen).
Har du gjort vinst på innehavet medans det var onoterat är den delen skattefri. Och ev. vinst i framtiden medans innehavet är noterat skattas som vanligt med bolagsskatt. Detta bör ske “automatiskt” om du flyttar innehaven till rätt bokföringskonto (men kolla med din redovisningskonsult hur det ska tas upp i deklarationen)