Hejsan.
Jag har skaffat mig ett startkapital på 35.000kr och mitt sparande är tänkt att fortlöpa egentligen runt 30 år.
Har försökt sätta mig in i hela grejen senaste månaderna och undrar nu om jag tänker rätt när jag ska börja placera så frågorna lär vara dumma men utan att fråga de frågorna lär man sig inte. 2 frågor kommer nedan jag skulle vilja ha svar på.
När det pratas % i olika fonder menas det med att 15% av summan köps det fonder i t.ex LF Global indexnära, 10% i Spiltan osv osv?
Så enkelt uttryckt bör jag kunna dela upp mitt kapital på 30%, 25%, 20%, 15%, 10% och sedan fördela ut de genom att följa en nybörjarportfölj?
Tack för tiden ni tar för att svara!
Må väl