Enklaste sättet att klura hur man plockar ut rätt element i array:en är att få hela utskriven och plocka ut det radnummeret/element i array:en man vill använda sig av.
Ser ut som ett mellanslag mellan tusentalsiffran och hundratalsiffran. Då är det antagligen text och inte ett nummer.
Använd någon konverteringsfunktion från text till nummer. Eventuellt måste blanksteget tas bort. (Ersätt White space med inget eller på annat lämpligt sätt)
Tack @Snoboll , det låter rimligt. Hur mycket jag än googlar och försöker med TRIM- eller REPLACE-formler så får jag inte grepp om det - troligtvis jag som gör något fel. Har du (eller någon annan) tid och möjlighet så får ni gärna ge ett förslag på valfri fond vars kurs är i tusentalet.
Om resultatet av formeln är 1 052,1 och finns i A1
=SUBSTITUTE(A1;" “;”") för att bli av med blanksteg.
Beroende på systemet (swe, US etc) kan , behöva ersättas av . på samma sätt.
När jag testar och anger celltyp A1 som text och därefter ersätter blanksteg med inget så är det resultatet direkt möjligt att t. ex. multiplicera med något annat tal. Jag behöver alltså inte explicit konvertera till tal från text.
Går det att hämta historiska data med erat Pythonpaket? Jag är sugen på att göra teknisk analys på fonder men jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.
Ok. Ja. Jag har tänkt samma sak som du. Datan finns ju där någonstans. Jag har inte listat ut hur. TradingView har inte fonder. Och Avanza tar dig inte till samma gränssnitt när du söker efter en fond som när du söker en aktie. Men annars hade det varit bra.
är det någon som vet vad som hänt med avanza-APIet?
_mobile/market/fund/ svara 404 not found (not fund haha)
medan
_mobile/market/stock/ fortfarande fungerar
Tack på förhand
Ni duktiga som kan - om jag önskar hämta ny data förutom daglig kurs, exempelvis “Morningstar rating”, “Standardavvikelse”, “Sharpekvot” mm som finns på sidan - hur hämtar jag detta på ett enkelt sätt?