Din formel är sann bara om du köper och säljer omedelbart igen till samma växelkurs i euro.
När du istället har fondandelarna i euro sittande på din depå ett år, då kan du inte sälja dem ett år senare till samma euro-kurs som du köpte dem för.
Över tid multipliceras alla faktorer:
Aktieutveckling X dollarutveckling X euroutveckling
(Mot kronvärdet på din depå.)
Äger du saker som handlas i euro så påverkas de självklart även av eurons utveckling.
Din formel kan inte trolla bort det.
Den kan trolla bort det, då de sakerna vi diskuteras handlas i dollar. Därför prissätts de i dollar och eurokursen spelar ingen roll för oss i Sverige, vilket jag gång på gång visat och förklarat.
@TunderTarFyr Vilken valuta en guld etc handlas i spelar ingen som helst roll för din utveckling över tid i en depå.
Guld har olika procentuell utveckling i olika valutor samtidigt. Samma sak gäller en guld-etc. Detta tar ut valutaeffekten. Skriver du ut hela ekvationen så kommer den ha både vid inköpstidpunkten ha gånger och delat med valutakursen samt vid säljtidpunkten ha både gånger och delat med valutakursen. Typ såhär:
X som valutakursen vid köp och Y valutakursen vid sälj:
A*(Y/Y) - B*(X/X). Då tar både x och y ut sig själva och valutakursens påverkan försvinner (X/X = 1).
Det är helt ekvivalent värdeutvecklingsmässigt att äga en klump guld som att äga en guld-etf. En guldklimps värde utvecklas inte olika bara för att du köpte den för USD, SEK eller Euro.
Exakt samma sak gäller aktier/fonder bara mindre intiutivt. Så om ignorerar valutaväxlingsavgiften får man exakt samma utveckling över tid oavsett handelsvaluta.
Det är för den ena kurvan visar utvecklingen i procent i USD och den andra i procent i EURO.
Samma fond/guldklimp/etf/etc har olika procentuell utveckling i olika valutor. Om en fond går upp 10% i USD under en dag så går den inte samtidigt upp 10% i Euro. Utvecklingen den dagen är en annan procentsats i Euro.
Ingen av de kurvorna är den utvecklig i procent i SEK som du får om du äger någon av dem!
Det är alltså procentuell utveckling i andra valutor som du INTE får på ditt svenska konto i SEK!
Ta priset för din ETF i USD och EUR för valfri dag och omvandla detta till SEK baserat på växelkursen för den dagen. Gå gärna tillbaka och titta på historisk data. Du kanske kan se små skillnader baserat på avrundning och när på dagen växelkursen är tagen jämfört med priset, men skillnaden kommer vara liten och inte alls flera procent som i din graf.
Om det inte är någon större skillnad från dag till dag bevisar detta att valutan du köpt i inte spelar någon roll.
Om man inte orkar räkna själv har även tradingview.com en trevlig funktion som låter en presentera olika instrument i diverse valutor.
Här de två ETFerna ISVFF och QDVG som @TunderTarFyr använde presenterade i SEK.
Nej för det beror på valutakursförändringen sen ditt inköp.
Oavsett vilken du köper i ditt exempel (EUR/USD handlad) så kommer du få ut lika många SEK när du säljer. Den högre grafen ger lika många kronor som den längre. För de kurvorna är inte kompenserade för valutakursförändringen.
Om det var skillnad i pris i SEK när du säljer så skulle det ju också vara skillnad i pris när du köper eftersom köp- och säljpris är detsamma. Du behöver därför troligtvis bara konvertera priserna en dag för att se att det är fel. Kollade du att priserna var detsamma när du köpte?
Men nu pratar vi väl inte längre om att köpa samma instrument i olika valutor? Om du här jämför en räntefond i NOK med en räntefond i SEK är det ju en helt annan sak.
Jag tyckte @Esko graf var väldigt tydlig. Undrar hur lång tid det kommer att ta för dig att inse/medge att du har fel.
Fonden har två värden i köpögonblicket, ett mätt i varje valuta. Samt varje valuta har ett relativt värde varandra. Totalt 4 värden/kurser.
Tar du SEK också blir det 6.
Nej alla 4 (6) har ändrat sig.
Eftersom de två (tre) olika fondkurserna (en för varje valuta) ändrar sig olika procent. Denna skillnad i procent är exakt valutakursskillnaden mellan valutorna. Där de tar ut varandra och du får samma utveckling i SEK oavsett vilken du köper.
När man är inne på ett aktivt forum som det här och får mothugg från flera oberoende parter som visar grafer, exempel och data och det inte är någon som håller med om ens ståndpunkt tycker jag nog att det är läge att reflektera över om man har fel.
Om du fortfarande inte är villig att medge att du har fel vore det bra om du kunde visa ett konkret exempel på en ETF som är till salu i flera valutor och som idag skulle resultera i signifikant olika belopp i SEK vid försäljning istället för att bara repetera din ståndpunkt utan bevis.
Tack för en bra bild och för ett bra försök att hjälpa mig till rätta så jag kan göra samma sak rätt! Det är riktigt schysst!
Jo, du har rätt här. Tack.
Esko skrev samma sak, men ibland är repetition bra för en poäng ska falla på plats, i alla fall för mig.
Du hade rätt här. Det blir inte så stor rörelse när Euron används som mellan-valuta, utan det är den valuta man är investerade i som bidrar mot ger mest svängningar mot sek.
Över lag var det Eskos graf som fick mig att överväga om jag hade fel. Jag kollade upp MSCI World Index för favoritåret 2022, USD/Sek då, Euro/Sek det året och lekte med siffrorna en stund.
Den formel jag skrev var rätt sätt att räkna, nu inser jag att ni skrev den lite annorlunda än mig.
Ni skrev alltså oxå rätt formel och när man multiplicerar euro i täljare och nämnare så tar de ut varandra.
Jag är tacksam för ni hade tålamod, andra kunde kunde varit otrevliga, men ni hyggliga! Tack!
Det tråkiga med detta är att graferna hos både Avanza och Nordnet luras genom att inte ha variabla växelkurser över hela grafens tid. Så det luras i praktiken.
Sen har man diverse experter och banksäljare som i media påstår “bla bla valutarisk hos globalfond bla bla”. Det stämmer ju inte, istället kränger de valutasäkringar som egentligen är poänglösa/ökar risk. Men visst de tjänar ju pengar på det.
Sen frågar folk Chat GPT som också har “fel”. Oftast smygs det felaktiga antagandet att procent upp i en valuta är samma procent upp i en annan för samma tidsperiod. Vilket intiutivt verkar rimligt, procent är ju “valutalöst” (i matematiska termer dimensionslöst).