Hur handla Nasdaq 100?

Hej!

Jag har tidigare hos Avanza handlat “Amundi Nasdaq-100 II UCITS ETF Acc”. Men den verkar Avanza ha tagit bort. Vad skulle ni säga är det bästa sättet att handla Nasdaq 100 us?

Tack.

Menar du att du vill köpa ett Nasdaq 100 ETF som har USD som basvaluta? T.ex. du kan köpa IE00B53SEB19 från London börsen. Om du köper ETF från Tyskland/Netherlands/Frankrike börser är ETF basvaluta brukar EUR.

Hej bästa Meili!

Hm, det spelar egentligen ingen roll vad basvalutan är. Bara det går att handla något Nasdaq 100 som följer indexet bra. Hittade bara denna ETF:en som nu är borttagen. :frowning:

Man kan naturligtvis tänka sig att man gör ett motköp i valutaparet för att kompensera, men är det inte lite väl magstarkt att säga att det inte spelar någon roll?

2 gillningar

Hej!
Jag menade mer att det inte spelar någon roll för min del.

Men ja, jag skulle föredra euro eller dollarn framför sek.

På det här forumet inbillar sig de flesta att valutarörelserna inte spelar roll, att de tar ut sig själva.

Oftast rör sig börsen mer än valutan så då fortsätter de leva kvar i sin villfarelse.

Men tänk om nasdaq 100 rör sig nära noll % tre dagar efter varandra, men din etf som handlas i euro dessa dagar påverkas av valutarörelser i usd mot euro mot sek.
Står börsen still och euron ökar 1% i värde, då ökar din etf 1% i värde omräknat i svenska kronor.

Fix proportion i portföljen mellan valutor är nog bästa billiga sättet att dra nytta av valutarörelser.

1 gillning

Hej!

Jag har egentligen inte förstått det där helt detaljerat.

Säg att man köper just denna ETF NASDAQ 100 i euro.

Underliggande aktier är ju i Dollar.
Men säljs i Euro till mig.
Som omvandlas till SEK.

Stiger dollarn 10% och euron sjunker 10% så borde man ju hamna i plus minus noll nästan mot SEK.

Förvirrande.
Är man exponerad mot dollar/euro/sek på samma gång?

1 gillning

I det här fallet spelar det ingen roll om basvalutan är euro eller dollar, vilket visas av:

valutaeffekten i kr = kr/euro*euro/dollar
vilket är lika med
kr/dollar

Alltså spelar eurons rörelse mot kronan ingen roll.

2 gillningar

Det finns en drös på Nordnet i alla fall. Borde väl gå att handla på Avanza också (?):

Edit - dem jag listade ovan är med månadsspar som möjlighet. Om du tar med alla blir det betydligt fler:

1 gillning

Avanza börshandlat

Avanza har slutat med vissa ETF:er sedan i september.

En sak som jag aldrig riktigt förstått hos dessa aktiemäklare är hur de räknar den procentuella uppgången?

När det står att t.ex en aktie som handlas i EURO gått upp 20% hos Nordnet, är detta % utvecklingen i värdet i SEK eller i EURO?

Tror detta förvirrar för folk en hel del.

Man kan bli blind på procenten, för då skulle det se ut som att en Turkisk aktie som gått upp 300% är bäst? Trots att valutan tappat 90% i värde…

1 gillning

Det är ackumuletad procent i akties basvaluta under åren om jag fattar det rätt. Nätmärklare tar information från sin samarbetare från landet där aktie noterad. De svenska aktiemäklare har valutapåslag men man aldrig vet viken valutakurs den punkt du lägger order och vill köpa aktien. Dagens högsta och lägsta valutakurs kan ha påverkan på din avkastning om din satsning är ett stort belopp.
Om aktievärde och valuta:-
Aktie värde går upp, valutakurs går ner.
T.ex.1/1/23 köpte jag USD1x1000 aktierx10,9 valutakurs
Satsning: 10900kr
10/10/24 sålde jag USD3x 1000aktier x 9=27000kr
Vinst:16100kr

Precis den uträkningen brukar anföras, men ingen kan förklara varför man ska räkna på det viset.

Varför inte istället
Aktieutveckling x dollarutveckling x euroutveckling mot kronan?

När jag räknat på guld-etf’s värden, det var 2022 när dollarn och euron steg, då steg de dessa etf’er mer än bara guldpriset i usd.
Valutaeffekten finns där i etf’er.

Det är enkelt att inse att även om börsen och dollarn skulle stå still några dagar medan euron gör en kraftig rörelse mot kronan, då kommer eurons rörelse synas i värdet på din etf.

Längre förklaring
Jag tror att bankerna gör sådana här USA etf’er som handlas i euro för att det då är ytterligare en riskfaktor som bakas in i produkten.

Mycket av bankernas instrument handlar om att både sälja risk(=möjlighet) eller försäkring mot risk.

Kan bankerna baka in ytterligare en riskfaktor, eurorisk, när människor köper aktiefonder som handlas i euro då får de vanligt folk att gå lång i euron. Det blir en spekulation i att euron ska stiga.

Banken kan då sälja motsvarande mängd korta “försäkringar” i euron (säljoptioner), till folk som tror att euron ska falla.

Banken skyfflar pengar mellan personer som tar risk i långa positioner och andra som tar korta positioner, men själv tjänar bankerna på courtagen utan att ta risk.

Ju fler som tar långa positioner i euro i etf’er som handlas i euro, desto fler korta säljoptioner kan banken sälja och tjäna courtage på.

Det finns alltså en finansiell anledning att bankerna vill sälja etf-er som handlas i euro. De vill baka in en lång riskfaktor till, så de kan sälja mer kort risk till andra utan att själva ta någon risk.

Varför vill bankerna annars så gärna sälja USA-fonder/etf’s som handlas i euro?

4 gillningar

Du har helt rätt i att om kronan och guldet står still i dollar men euron stärks mot dollar och kronan blir guldet billigare i euro => etf kommer tappa i värde. Men du bortser från att vi vill växla tillbaka till kronor., vilket inbär att eurons svängningar mot dollar/kronan/guldet tar ut varandra, vilket jag visade ovan.

Tar ett exempel med siffror, så kan du peka på var jag har fel.

dag 1.
1 dollar = 10 kr
1 euro = 10 kr
1 guld = 100 dollar

Jag vill köpa guld för 1 000 kr, men behöver gå via euro. Hur många guld får jag?

1000 kr = 1000 kr/100 euro * 100 euro/100 dollar 100 dollar / 1 guld = 1 guld

dag 2
1 dollar= 10 kr
1 euro = 11 kr
1 guld = 100 dollar

(här har du givetvis rätt i att guldet nu är billigare i euro => etf i euro går er, men då vi bara bryr oss om guldet pris i kronor spelar det ingen roll)

Hur många guld får jag för mina 1 000 kr nu?
1000 kr = 1000 kr/110 euro * 110 euro / 100 dollar * 100 dollar / 1 guld = 1 guld

Sen vet jag inte anledningen till att etf vill handla i euro, men min gissning är att euron är en stor marknad och genom att handla i euro minimerar man den totala växlingsavgiften.

Du talar om hur euron påverkar (som en etf handlas i) om man köper på olika dagar.
Men, de flesta behåller sin etf många dagar eller t o m år.

Jag talade om hur värdet på din svenska depå svänger när man behåller tillgången över tid, då inverkar även eurons svängningar.

Jag ser ingen annan förklaring till bankernas önskan att sälja etf-er som handlas i euro, fast det är guld och usa-fonder som etf-en innehåller än att de vill baka in ytterligare en riskfaktor i produkten.

Personligen gillar jag exponering mot euro och dollar i oroliga tider, så det behöver inte vara dåligt för mig.

Men du ger på inga sett något argument om varför mitt resonemang är fel. Saker, så som guld och Nasdaq 100 aktier som handlas i dollar påverkas i kronor enbart av två saker.

1. Utvecklingen av guldet/aktien/fonden i dollar
  2. Dollarens rörelse i kronor.

Så som jag visat ovan spelar det sen ingen roll om du tar en omväg via ERO, NOK eller fårskinn när du säljer och köper guldet/aktien/fonden.

(Sen kommer givetvis kursrörelsen i en etf som handlas i euro påverkas av hur euron rör sig, men för det underliggande värdet spelar det ingen roll och du får ut lika mycket i kronor om en etf handlas i dollar, euro eller fårskinn)

1 gillning

Du förstår inte att vi talar om olika saker.

Om jag idag köper en USA-fond, då spelar det ingen roll om den handlas i USD, Sek, Euro eller Nok, precis som du skrev.

Men när du väl har fonden på din depå under kanske 5 år då påverkar valutan som fondandelarna handlas i.

Handlas USA fonden i Euro så påverkas värdet på fondandelarna av om euron stiger/sjunker mot kronan och om euron stiger/sjunker mot dollarn.
Över tid är det tre valutor som påverkar värdet av fondandelarna, plus aktiernas utveckling (såklart).

Handlas guldet eller usa-fonden i sek eller i usd är det bara dessa två valutor som påverkar, plus utveckling i akterna eller guldet.
När man har tillgången på sin depå över tid.

Om du har en fond som handlas i euro i ett år och under det året faller euron 20 % mot kronan, då kommer det dra ned värdet på dina fondandelar.

Du kan inte köpa/sälja saker i euro om ett år till samma växelkurs som idag. (Om du inte gör dyr valutasäkring).

Vi pratar om samma sak, det är bara det att du har fel, eller i alla all inte kan visa att jag har fel.

Hur etf rör sig pga euron svängningar spelar ingen roll, då du måste växla tillbaka den till sek, vilket jag om och om igen har sagt och visat. Detta är samma sak som att det inte spelar någon roll att köpa ett globalt index i sek eller dollar, bara med ett extra steg. Givetvis kommer fonderna har olika utvecklingen, men de tar ut varandra när du växlar tillbaka till sek. Som sagt, att du tar omvägen via euro spelar matematisk ingen som helst roll.

Nu verkar det som att det bara är du och jag som läser och skriver detta, så kommer du inte med något nytt argument stannar jag min diskussion här.

1 gillning

Din uppfattning beror på att du 1) använder en felaktig uträknings formel och 2) på att du antar att du ska kunna sälja saker till samma valutakurs som du köpte för fast det gått 1-5 år.

1. den är korrekt
  2. det antar jag inte.

Visa var jag har fel

1 gillning