ETF'er i SEK för att kringå växlingsavgift

Jag har velat ha en fond/ETF som trackar Nasdaq 100, och har hittat denna:

Xtrackers NASDAQ 100 UCITS ETF 1C

1. Genom att köpa ETF:en direkt i SEK, undviker jag då de typiska växlingsavgifterna som annars tillkommer? Även om underliggande tillgångar är i USD, slipper jag “courtage-valutaväxlingen” vid varje köp/sälj?
  2. Spreaden på denna fluktuerar mellan ca 0,10–0,40 %. Är detta en rimlig “kostnad” att betala för att slippa växlingsavgiften, eller blir den högre spreaden och den lägre likviditeten i slutändan dyrare än att bara köpa en ETF i USD/EUR?

Hur resonerar ni andra kring valet mellan SEK-noterade ETF:er vs. de stora i USD/EUR?

1 gillning
  1. Ja är den svenskflaggad borde du ju slippa växlingsavgiften. Vissa av de här efterna har 0 i courtage vid köp men courtage tillkommer vid sälj. Vilken plattform använder du?

Edit sry den är ju länkad till Avanza. Ska kolla där :joy:

Editedit: Courtage på Avanza 0,25% på klass Mini. Sen köp på ca 27 000kr får man ner courtagen ner till 0,15% genom att manuellt byta courtageklass och 0,069% vid köp över 100k ( manuellt byte igen)

Jag gör de flesta ETF köpen på Montrose. Beror lite grann vad man köper/för hur mycket.

Vänta innan du gör något det finns några Bros och Pros som ger dig bättre svar strax :+1:

Ok toppen, det låter rimligt i så fall.

Tack för tipsen!

Har du funderat på att handla någonstans där växlingsavgifterna är lägre, som IBKR? Årsavgiften blir också lägre om du väljer till exempel ANAV i stället.