Genom att köpa ETF:en direkt i SEK, undviker jag då de typiska växlingsavgifterna som annars tillkommer? Även om underliggande tillgångar är i USD, slipper jag “courtage-valutaväxlingen” vid varje köp/sälj?
Spreaden på denna fluktuerar mellan ca 0,10–0,40 %. Är detta en rimlig “kostnad” att betala för att slippa växlingsavgiften, eller blir den högre spreaden och den lägre likviditeten i slutändan dyrare än att bara köpa en ETF i USD/EUR?
Hur resonerar ni andra kring valet mellan SEK-noterade ETF:er vs. de stora i USD/EUR?
Ja är den svenskflaggad borde du ju slippa växlingsavgiften. Vissa av de här efterna har 0 i courtage vid köp men courtage tillkommer vid sälj. Vilken plattform använder du?
Edit sry den är ju länkad till Avanza. Ska kolla där
Editedit: Courtage på Avanza 0,25% på klass Mini. Sen köp på ca 27 000kr får man ner courtagen ner till 0,15% genom att manuellt byta courtageklass och 0,069% vid köp över 100k ( manuellt byte igen)
Jag gör de flesta ETF köpen på Montrose. Beror lite grann vad man köper/för hur mycket.
Vänta innan du gör något det finns några Bros och Pros som ger dig bättre svar strax
Har du funderat på att handla någonstans där växlingsavgifterna är lägre, som IBKR? Årsavgiften blir också lägre om du väljer till exempel ANAV i stället.