Hej forumet! Har senaste dagarna funderat på mina placeringar för 2026. Har idag ca 1.5mkr investerat i, bland annat, Länsförsäkringar USA Index-fonden, som bekant har en låg avgift på 0,21%. Har under en period funderat på om man inte bör lägga pengarna i en ETF som VUAA (Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD) med en avgift på 0,07%. I år har utvecklingen för dessa två varit ganska olika, där S&P 500-ETF:en gått klart bättre än LF USA Index i SEK.
Är nyfiken på att höra era tankar:
Hur mycket kan avgiftsskillnaden (0,21% vs 0,07%) påverka på lång sikt?
Tänker jag rätt att det faktiskt är av rätt betydande vikt att dom följer lite olika index/strategier?
Finns det andra nackdelar med att byta från LF-fonden till VUAA som jag inte tänker på?
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD mäts i EUR = +4.4% i år
Vanguard S&P 500 ETF mäts i USA = +17.17% i år
Det är bara en valutaeffekt. Typ samma innehav i alla. Och du får typ samma utveckling vid försäljning när du växlar till SEK.
Mindre än vad du tror. För om du t.ex. använder Avanza så betalar du 0.25% valutaväxlingsavgift vid köp, samma 0.25% när du säljer, plus en spread, och plus courtage.
På 25 år blir det ungefär 3,5 %, och med treprocentsregeln blir uttagen knappt 5 % lägre, så sammanlagt blir man drygt åtta procent fattigare med 0,14%/år i extra avgift, allt annat lika.
Men 0,07 procent om året verkar onödigt dyrt för en så smal fond – det finns ju gott om billigare alternativ.
Det beror lite på. Med TS kapital (1,5msek) är det 0,1% courtage + 0,1% växling för ETF i annan valuta på t.ex. Montrose. Pytteliten bid/ask spread på det beroende på ETF.
Har man 5msek är det 0,05% + 0,05%.
Jag har börjat köra ETF istället då det blir billigare efter något/några enstaka år.
Det finns ingen anledning att betala mer även om det bara rör sig om 1-2ksek sparat per år och miljon kr investerat.
Speciellt när valutakonto på ISK snart blir mer vanligt hos nätmäklarna så att man vid behov kan byta ETF utan att växla.
Utbudet på bredare icke-ESG-alternativ till rimligt pris är också större bland europeiska ETF:er än vanliga svenska fonder.