Hur kan jag skapa en mellanriskhink utifrån SEBs fondlista?

Hej,

Har lite svårt att komma på hur jag kan skapa en mellanriskhink, exempelvis RikaTillsammans-portföljen, utifrån det jag hittar i SEB:s fondlista. Jag är kund där och vill enbart skapa en portfölj i deras ISK. Jag är ny till detta och hittar exempelvis inte “guld”-delen. Skulle även vilja ersätta kontanter med räntor eller liknande för att göra ISK-portföljen så enkel som möjligt.

Fondlistan hittas här

Tack på förhand!

Varför vill du bara använda SEB?

Det faktum att du inte hittar vad du söker borde vara en hint om att du bör söka dig någon annanstans

1 gillning

Egentligen för enkelhetens skull. Jag föredrar att, till en början åtminstone, ha alla ISK samlade på ett och samma ställe. Min fråga var egentligen om man kan skapa RT-portföljen eller något likt den enbart genom fonder.

Å andra sidan kan jag tänka mig att enbart ha en större bufferthink och en passiv (samt kanske en liten lekhink). Således löses detta problem för mig i alla fall!

Du kan köpa Blackrocks guldfond för att få exponering mot företag vars verksamhet styrs av guldpriset. Det blir mer volatilit än att äga råvaran direkt. Men nog bästa valet utifrån de fonder SEB erbjuder.

AMF Balansfond kanske som är en blandfond 75 A /25 R?
Den har dock rejäl svensk home bias på 42% i aktiedelen om du är bekväm med det.

Balansfond Årsberättelse 2020 (amf.se)

Tyvärr går det inte skapa rikatillsammans portföljen någon annanstans än nordnet. Kanske det går på Avanza också. Gulddelen samt de långa räntorna som behövs finns helt enkelt inte någon annanstans.