Sparande för mellanriskhinken

Hej, ska komma igång med sparande i mellanriskhinken, vill göra det ganska basic, hur ser detta ut i era ögon, det blir ju 70/30 eller skulle ni rekomendera 60/40 fördelning, mer eller mindre spridning bland fonder? Har Långsiktigt sparande samt buffert så vill ha en mellanhink.
40% Avanza global
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% Avanza Emerging Markets
10% PLUS Allabolag Sverige
10% Xetra-Gold (4GLD)
20% AMF Räntefond Mix

Rättså hög mellanrisk i mina ögon, hade nog hellre valt nybörjarportföljen

2 gillningar

Jag tycker också det låter som hög risk för att vara mellanrisk. Vad vill du att syftet ska vara för din mellanrisk?

Annars är det ju fina fonder du har valt. Möjligtvis byta Avanza global mot Länsförsäkringar global indexnära. (skatteregler/skatteffekter gör Avanza dyrare än Länsförsäkringar trots lägre avgift).

Nybörjarportföljen består av 50% aktier, 40% räntor/sparkonto och 10% guld.

Jag själv kör 45% aktier, 45% räntor och 10% råvaror.

Okej, kanske är lite hög risk då, jag kikade på nybörjarprtföljen, det är 20% i AMF och 20% i sparkonto där, ska man låta de 20% sitta kvar på buffertkontot då eller har ni andra förslag på räntefonder, som jag förstått så ger räntor i stort sett inget nu?

Du kan alltid skaffa ett till sparkonto som du räknar till mellanriskhinken. Du kan även kategorisera konton för att få bättre översikt över flera konton.

Räntefonder är svårt och det innebär högre risk än sparkonto utan garanti för bättre avkastning.

Vill du inte ha det på samma sparkonto som bufferten så är det bara att skapa ett till.

Annars är det att försöka bygga en räntekombo.
Jag själv kör med AMF räntefond mix, danske invest globala realräntor och lite i Simplicity global corporate bond. Men det innebär högre avgifter och högre risk.

Tack för era synpunkter, är det nästan så att det är lika bra att skapa ett sparkonto till med för mellanriskhinken och skippa räntor eller är det ändå lite bra att ha räntor med till viss del?

Funderar nu om det är en god ide att sätta 40% på sparkonto och 50% på Avanza global, 10% Guld (Xetra-Gold ) som mellanrisk eller blir det för hög risk, så nedanstående är bättre?

35% Avanza global
5% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
5% Avanza Emerging Markets
5% PLUS Allabolag Sverige
10% Xetra-Gold (4GLD)
20% AMF Räntefond Mix
20% Sparkonto

1 gillning

Tycker det ser bra ut! Bred och billig! Täcker in det mesta :slight_smile: