Hur kommer börsen gå den närmaste tiden? Vad är era gissningar?

Min spåkula varnar för centralbankerna. Världen har inte varit sig lik efter finanskrisen där centralbankerna varit framme vid minsta lilla svaghetstecken i ekonomin. Balansräkningarna har utökats väldigt aggressivt och tillgångspriserna har pumpats upp utan att inflationen ökat. Sedan kom COVID-19 och marknaderna stimulerades åter igen. Inte bara av centralbankerna nu utan även av olika regeringar.

Under mina snart 18 år på börsen har jag nog aldrig upplevt en så euforisk period som den vi sett de senaste åren. Vi lever åter i en tid där man i princip kunnat kasta pil på Large Cap och göra väldigt stora pengar med låg risk för att misslyckas.

Det här oroar mig lite även om jag har inte tagit höjd för någon förändring i tjurmarknaden ännu. Kanske blir något mer defensiv någon gång nästa år (övervikt i defensiva sektorer, undervikt i konjukturkänsliga sektorer). Vi får se. Marknadens fundamenta förändras som bekant hela tiden så det är svårt att veta hur man agerar om sex månader.

Jag tror inte nödvändigtvis på en krasch kommande åren. Däremot växer inga träd till himmeln. Vi kanske istället går in i en deer market.

1 gillning