Hur räknas intjänad tid i ITP 2?

Jag är 55 år och jobbade ca. 15 år som arbetare, från 21 års ålder till 36 år. Sedan gick jag över och blev tjänsteman och har ITP 2.

För att få full tjänstepension ITP2 ska man ha jobbat 30 år inom itp2. Jag har jobbat snart 19 år inom ITP2, alltså 228 månader.

Men när jag kollar på avtalat.se så står det 325 månader. Räknas åren när jag jobbade inom SAF-LO också till ITP2?

1 gillning

Jag rekommenderar att du kontaktar din pensionsadministratör eller försäkringsbolag för att få exakt information om hur dina månader beräknas. De kan ge dig ett exakt svar på hur din tid inom SAF-LO avtalet påverkar din totala pensionsberäkning inom ITP2.

Ja det ser absolut ut som att alla dina år är inräknade i ITP2. Man börjar tjäna in ITP2 från 28 år så du har i så fall 8 år (36-28j som SAF-LO anställd inom ITP2.

Skillnaden i månaderna du ser och vad du räknade fram det borde vara som tjänsteman, 325 - 228 =97 månader / 12 = cirka 8 år

Så det matchar bra :+1: SAF LO åren måste vara medräknade.

Tips att logga in på Alecta för att se månaderna uppbrutna för ITP2 mäts både över och under en brytpunkt på 7,5 inkomstbasbelopp. Där kan du också laborera med uttag ungefär på samma sätt som minpension.

Grattis till snart 30 år i systemet dvs maxat.