Hur ska fördelningen se ut av månadssparandet?

Sparar cirka 10% av min nettolön dvs 3000:-/månNu åker pengarna bara in på mitt sparkonto men ska börja fördela pengarna i olika portföljer enligt 4-hink.Hur bör fördelningen av dessa 3000:- vara?Hinkarna avser alltså pensionsspar, buffert och lekhink