Till er som har en ”Lekhink” i portföljen; När/hur fyller ni på, alternativt tar ut pengar från den?
Använder mig av en så kallad ”Lekhink” där målet är att den ska stå för ca 10% av min totala portfölj. Har än så länge puttat in pengar när en intressant investering dyker upp, och det finns utrymme (värdet är under 10%-gränsen). Men är nyfiken på hur ni andra gör, om ni andra tar 10% av ert månadssparande direkt till lekhinken, eller om ni bara lägger in pengar/tar ut i samband med ombalansering av hela portföljen?
Jag väljer att göra det via månadssparandet och sedan ombalanserar så att det är 10% som utgör lekhinken vid varje årsskifte. Om det diffar lite däremellan tills nästa ombalansering så spelar det inte så stor roll, man kan inte hålla på och justera hela tiden, kommer bli tokig då😉
Jag sparar varje månad, om än att jag inte exakt har hinkarna så som beskrivs i hinkmodellen. Skulle jag översätta till så nära hinkmodellen jag kan komma så resonerar jag såhär:
Jag sparar 10% av nettoinkomsten till min pension. Det är vad som brukar rekommenderas och eftersom jag gjort det disciplinerat och konsekvent sedan jag började jobba tror jag det räcker. Detta är ju högrisk/passiva hinken.
Jag sparar ungefär 13% av nettoinkomsten i amortering, vilket brukar landa i mellanriskhinken i den modellen.
Resterande 27% av min 50%-iga sparkvot är ungefär uppdelat såhär:
7% övrigt sparande som inte passar in i någon hink
10% till den hink som är rätt att fylla just nu (vilket för mig är högriskhinken; dock skilt från pensionspparande)
10% lekhinken.
Mitt resonemang är att jag:
Säkrar upp bufferten först
Amorterar det jag måste på bolånet
Säkrar upp stabilt långsiktigt och tillräckligt pensionssparande 10%
Resten är i princip fritt att lek-spara bäst jag vill med; men det råkade bli så att jag behövar betala ungefär 7% på ett målsparande som är några år bort, och resten blir då 20%. Eftersom jag är försiktig av mig delar jag denna pott i två delar (10% långsiktig hink, 10% lekhink).
Alltså istället för att se det som procent hit eller procent dit, så vill jag först 1) säkra upp allt nödvändigt sparande och sedan 2) får jag leka med hälften och andra hälften i något långsiktigt stabilt icke-pensionssparande och just nu råkar det bli ca de procentsatser ovan.