Hyundai elbilar - erfarenheter?

Hej,

Allt talar för att familjens bil 2025 blir en Hyundai. Tyckte redan om Kona-modellen men nu marknadsförs en ännu mer attraktiv vardagsbil som passar i vilket garage som helst: Inster, som kommer att säljas i Sverige från 2025. Nu har jag tittat en massa videor kring bilen på YT, men det jag undrar är vem som har erfarenheter med Hyundai:

• Problem som är typiska?
  • Fungerar privatleasing bra?
  • Annat?

Tack för synpunkter!

En kompis köpte en kona 2021, han är mycket nöjd och har inte haft några problem.

1 gillning

Är inster motsvarande Kia Ev3?

Jag tror EV2 är mer jämförbar. Men kinesiska bilmärken kommer vi hoppa över

Aldrig kört bara åkt med och den var trevlig (ioniq 5). Vad jag läst verkar det vara svindyrt med service, så se till att du får serviceavtal

1 gillning

Kia är sydkoreansk och Ev6 bygger på samma teknik som ioniq5, kona bygger på samma teknik som e-niro. Ev2 har jag inte hört talas om?

1 gillning

Intressant https://www.autoevolution.com/news/2026-kia-ev2-spied-with-hyundai-inster-vibes-will-bring-ev-affordability-to-a-new-level-242333.html Frågan är då vad är skillnaden mellan Kia och Hyundai?? Känns som kopior nästan…

Tekniskt ja, men designmässigt är det ganska stor skillnad mellan iaf ev6 och ioniq5.

1 gillning

Ja, kollade nu också lite EV3 och EV2 men de är inte riktigt liknande Hyundai inster ffa vad gäller lastflexibilitet och bredden (endast 160cm).

Har inte kollat på detaljerna, men Hyundai har 5års nybilsgaranti, Kia har 7års nybilsgaranti.

Så är man ägare nr2 som köper en 3-4år gammal bil så skulle jag välja Kia som servats och har kvar garantin alla dagar i veckan.

Samma sak om jag köper en ny då restverdet hjälps av att ägare 2 kan köra den i 3-4år inom garantin. En Hyundai kan dem köra i 1-2år innan garantin försvinner och försäkringen blir dyr på riktigt.

1 gillning