Hej! Hur ser ni på exponering mot infrastruktur? Avspeglas den tillräckligt i en global indexfond? Fick tankar kring detta genom avanza podden avsnitt 210 där en förvaltare från Carnegie pratade om detta då de nyss lanserat en fond specifikt mot infrastruktur. Vad är era tankar kring ämnet?
Ingen som har något klokt att säga om detta? Läste att somliga hävdar att infrastruktur bör ses som ett eget tillgångsslag. Men det var bara några obskyra länkar så här i juldagstristessen så kanske inte något att fästa någon vikt vid… Har gjort noll egen research.
Jag kollar in infrastrukturfonder på Nordnet ibland, men har inte hittat någon jag gillar.
Idéer på bra infrastruktur fonder emottagen tacksamt.
Finns det många? Med lång historik? (Eller om det finns ett index) Tänker om man skulle kunna jämföra utvecklingen med övriga investeringar.
Du kan själv söka på Nordnet.
Nej de har inga billiga index- infrastruktur fonder.
Jo, flera har längre historik, 3-5 år.
Att jag inte har någon infrastruktur fond är att de jag sett faller som andra fonder i nedgång, men har dålig avkastning när börsen stiger.
Dessutom har de inte varit särskilt billiga.
Teoretiskt är infrastruktur en förutsättning för att ett samhälle ska kunna ha tillväxt, men var är de bra infrastruktur fonderna?
Hm ja verkligen ser det, svårt att se det som ett annat tillgångsslag än aktier när kurvorna följer varandra så väl, tar och släpper denna tanke.