Input på portföljupplägg

Hej! Jag är väldigt ny när det kommer till det här med att investera på börsen. Har försökt skapa mig en bild på hur ett bra upplägg kan vara. Jag tänker spara 5000kr i månaden. Och endast logga in på Avanza vid en eventuell börskrasch så jag kan slänga in lite under 20/30/40/50% nedgångar. Eventuellt lägga in extra då och då från min buffert. Min sparhorisont är 15-20år

80% Dnb global indeks
10% Plus allabolag
5% avanza Em
2.5% AMF småbolag
2.5% plus småbolag

Jag fick huvudvärk av att inte kunna bestämma mig för vilken småbolagsfond jag skulle ta så tog båda :innocent: Jag var även sugen på Handelsbankens globala småbolagsfond. Nästan sugen på att byta ut avanza em mot den. Men avgiften känns dyr. Eller ska man lita på känslan att det känns mysigt att investera i en småbolagsfond? Eftersom det ändå rör sig om en så liten del av totalen. Mitt fondupplägg är nog lite overkill för många här som max tycker man ska ha 2-3 fonder.
Men mitt upplägg är inte helt galet, va?

Absolut inte galet på något vis :slightly_smiling_face:
Det blir ju marginell skillnad på småbolagsfonderna när du har så liten andel. Jag hade kört 5% i plus småbolag i stället.
Men oavsett superbra portfölj!

1 gillning

Tack för input! Så småbolag är rimligt att ha lite av i “lekhinken”? Bolagen som ingår i Plus småbolag, ingår de även i Plus alla bolag?

Tyckte mest det här med AMF vs Plus småbolag kunde vara en kul måttstock hur det går på långsikt med aktiv/passiv förvaltning

Japp.
Plus allabolag är precis vad det låter som.
Tittar du på innehaven på Plus egna hemsida kan du se att den investerar en del i Plus småbolag, som i sin tur investerar lite i plus microbolag.

AMF är en lite smalare aktivt förvaltade fond. Dock billig för att vara aktivt förvaltade.
Allt som ingår i AMF fonden får du även i Plus-alternativet.

Men allt detta är finlir.
Välkommen till forumet förresten! :slightly_smiling_face:

Ah man kanske ska droppa AMF då! Kanske där man ska slänga in den globala småbolagsdelen? Visserligen är avgiften dyr. Och gillar inte att den är så “hållbar”. Men verkar ju inte finnas många globala småbolagsfonder.

Är det detta lekhinken är till för? Att man testar sig fram på lite okända marker?

Du tänker på Handelsbankens GI småbolagsfond?

Jag tycker absolut den kan passa in i en långsiktig väldiversifierad portfölj.

Den sk lekhinken som det pratas om i podden och forumet är tänkt som att vara en liten del av sitt kapital där man kan prova på lite mer riskfyllda investeringar såsom enskilda aktier mm.
Inget man behöver ha, mer tänkt som en avgränsning så att man inte spekulerar bort sin pension eller kontantinsatsen till huset. :sweat_smile:

Ah! Nej, aktier kommer jag nog aldrig ge mig in på. Det känns som min filosofi att gå på det som känns bra inte går hem där :joy: Har en relativt låg inkomst så mitt spelutrymme för spekulation är inte stor. Dock har jag en “större” summa 950k som ligger och skräpar på ett fasträntekonto fram till Mars.

En sak jag är lite nyfiken på. När man sätter in en större summa och ska placera ut. Placerar man då I regel ut den på samma sätt som man har sitt månadssparande? Eller brukar de flesta dra in allt på den globala fonden?

Jag skulle ha satt in allt på en gång på global indexfond. Känslomässigt kan det kännas skönare att dela upp.

2 gillningar

Inget fel att hoppa över “lekhinken”

Det matematiskt korrekta svaret är investera allt direkt, och rimligen med samma fördelning man valt sedan tidigare.
Sen kan man ha anledningar till att vilja sprida ut insättningarna.
Avsnittet som @Thompa.th länkar till är bra på just detta ämne.

Fan hade det här varit 2019 så hade det känts enklare att dra in en stor summa. Men nu har börsen gått bra så pass länge att man blir så nojig. Började spara för drygt 2 månader sedan, satt in runt 160k hittills. Mest för att känna hur jag rent känslomässigt känner inför att ha pengarna på börsen. Jag har egentligen inget direkt mål i mitt sparande, rik kommer jag troligen aldrig bli med min lön. Men vill trygga min framtid lite.

Så min plan är att höja mitt månadssparande så jag går plus/minus noll varje månad. Dvs spara 10-12k. För att sedan ha ett stort buffert konto. Som jag kan skjuta in vid nergång på börsen. Ja, timea marknaden ska man väl inte göra men känner ni inte av att nästa börsfall kan bli hårt, eller är min magkänsla helt fel?

Samtidigt så verkar världen kanske bli en bättre plats. Förhoppningsvis fred i Ukraina. Räntan sänks. Jag kan ingenting om ekonomi. Men att räntan sänks måste väl gynna bolagen och börsen? Fast visserligen har räntan och inflationen varit hög de senaste åren men börsen verkar ju gått väldigt bra. Eller kan ni förklara för en dummie hur allt hänger ihop? :joy:

jag skulle inte ha småbolag, presterar dåligt. Kika Spiltan Global, kör med DNB global och Spiltan global med andra allaplus/EM

Borde inte småbolag har en ganska gynsam tid framför sig nu när räntorna är påväg ner? Iallafall gynsammare. Möjligtvis byta ut globala småbolagsfonden mot Spiltan global. Stör mig lite på att den är så hållbarhetsfokuserad. Så kommer mest bli irriterad om den skulle gå ner haha! Men det är som sagt en så liten del av sparandet, så känns som det kvittar lite.

80% dnb
10% plus alla bolag
5% em
2.5% Plus småbolag
2.5% spiltan global.

Du menar Spiltan Globalfond Investmentbolag?
Om du tror småbolag kommer gå bra, varför vill du då byta ut den?

Sen tänker jag att du nog inte är den första med spaningen att räntorna är påväg ner :wink:
Jag tänker att det redan borde vara inprisat.

Låter som att du ändå skulle ha en lekhink :smile:
Där kan du exprementera med investsmentbolag, småbolagsfonder och annat.

1 gillning

Man kan tro att småbolag kommer gå dåligt framöver, men ingen vet… Därför, för att gardera sig och äga stora delar av marknaden ska du förutom global indexfond lägga till:

Handelsbanken Globala Småbolag Index
Tillväxtmarknad typ DNB, Länsförsäkringar.

Jag kör med detta + Spiltan Global Investmentbolag.

Kör minst 70-80% i global indexfond och dela upp resten.

Tänk att 5% av ens portfölj kan vara så otroligt irriterande att placera. :joy: Resten känns så självklart. Börja förstå mer och mer varför Jan rekommenderar Lysa. Samtidigt tycker jag det är lite småkul att leka runt med de där sista 5%. Men är som sagt i en nybörjarfas. Om några år kanske jag tröttnar och försöker banta ner antalet fonder.

Vet du anledningen till att det inte finns en global småbolagsfond förutom handelsbankens? Är de dyra att driva?

Många som efterfrågat en billigare global småbolagsfond.
Vet faktiskt inte varför det finns så få.

Varför få huvudvärk när du kan investera 100% i Dnb Global indeks? Helt ondödigt krångla till det med små % hit och dit samtidigt som man får onödig huvudvärk. :people_hugging::raising_hand_man::+1:

@Jakke är klok som vanligt! :slightly_smiling_face:
Vi andra kan inte låta bli bara.

1 gillning

Samtidigt som du är nybörjare funderar du redan nu hur du ska ta emot nedgångar på 15-20 årssikt :people_hugging:. Om jag var dig hade jag valt 100% Avanza Global billigaste global indexfond 0,09% i avg och fixat bara automatisk månadssparande och stängt av alla ekonomiska bloggar som oftast påvärkar oss att byta och göra ändringar. Spara så mycket du kan och tänk inte på nedgångar och hur man ska fylla på. På så långt sikt hinner hända mycket men låt det vara i fred och njut av livet under tiden då börsen sköter sig ändå om du väljer en billig global indexfond.
Lycka till :people_hugging::raising_hand_man:

1 gillning

Haha är du den mytomspunna Globalfondskingen här på forumet? :grin:
Nej, men tack för tipset! Varit inne på det lite med. Men tycker det är lite småskoj nu ibörjan. Som den autist jag är så kan jag frikoppla mina känslor inför en pendlande börs ganska bra. Däremot kan en liten procentandel i ett portfölj upplägg orsaka oerhörda problem.

Men jag kommer definitivt hålla mig oinloggad sen när jag satt upp allt. Just nu väntar jag på en iskflytt från swedbank. Sen ska Avanza appen raderas!

2 gillningar