I ett av mina sparkonton så investerar jag i aktier med en lite högre risk, där jag kan se en möjlighet för kortsiktig snabb utveckling.
Ett problem som uppkommit däremot är att jag efter att ha sålt av aktierna, då blir pengarna bara sittandes stilla i ISK:et.
Jag undrar därför om det vore en bättre strategi att låta de vara aktiva i en fond som t ex Avanza zero mellan investeringarna?
Och om det är rimligt att låta alla pengarna vara investerade, eller om jag ska låta pengarna till ”nästa köp” vara fria.
Kontot har max 3 aktier, och principen är alltså att investera 1/3 per potentiell möjlighet.
Ja, det är ju inget annorlunda med dessa pengar, jämfört med de pengar du eller någon annan har på en ISK och väljer att investera i en indexfond. Likvider på en ISK har du ju dessutom negativ avkastning på. Enda problematiken är att du inte har pengar tillgängligt direkt.
Precis, gällande likviden så funderar jag på om jag helt enkelt borde ha 1/3 fritt och resten investerat för att säkra att ha pengar tillgängligt direkt.
Fast det går väl rätt snabbt att få lös pengarna ifrån fonden?
Du kan fundera på att banka in dem i en ETF, t:ex en av HBs Xact fonder. Dock kostar det ju courtage köp och sälj så det behöver ju vara rätt saftiga belopp för att det skulle vara värt det
Annat alternativ kan vara belåning som du endast nyttjar så länge fonden, t:ex Zero, håller på att säljas. Då är det inte många dagars kreditränta du behöver erlägga.