Som rubriken lyder, kan en juridisk person spela på Lotto, Triss m.fl. och ta del av ev. skattefri spelvinst?
Anledningen till att jag frågar är inte för att jag skulle vilja spela Lotto eller köpa en trisslott som juridisk person utan snarare för att när jag googlar på detta så hittar jag absolut ingen information och därför tyckte frågan blev väldigt intressant. Någon som vet svaret?
Köp av lotter i ett AB hade varit att betrakta som lön. Anledningen är att köp av lotter inte kommer ses som en del av bolagets verksamhet. vilket gör att även vinsten kommer att landa privat
Jag tror inte att en juridisk person kan göra det. När du handlar fysiskt i butik måste du visa legitimation, vilket är ett lagkrav, och på internet ska du logga in med Bank-ID. Tror inte heller det går som turist i Sverige, alltså utan svensk personnummer, att spela spel (lotto, trav mm).
Reglerna kring leg infördes för att förhindra penningtvätt. Innan dess kunde man hävda att den stora summa pengar i kontanter har vunnits på lotteri eller på trav.
Edit:
12 kap. Registrering av spelare 1 § En licenshavare ska registrera den som vill delta i spel. Endast fysiska personer som är bosatta eller stadigvarande vistas i Sverige får registreras för onlinespel.