"Spela på Lotto" typ av investeringar

Då och då dyker det upp tjänster och bolag där en investering skulle klassas som att spela på Lotto.
Många av dessa blir det inget av, de konkar eller försvinner.

Tänker på till exempel kryptovalutor, NFT, frimärksaktier etc.

Ibland får vissa fäste och blir populära och går upp i värde.

Jag funderar på om jag skulle börja köpa in mig i alla nya och galna idéer, tjänster, bolag som dyker för nån hundralapp eller så och sedan glömma den investeringen.

Vet hur galet det låter, men det räcker att ett av tusen idéer får en utveckling som Bitcoin för att det hela ska gå med vinst.

Så, vem har tips på nya tjänster, bolag, produkter jag kan spela Lotto på? :rofl:

2 gillningar

Köp alla bolag som nämns här i forumet.

Är du säker på detta? Eller mer korrekt, att en fördelad korg av dessa grejer genererar positivt?

2 gillningar

Självklart inte.
Inga av mina Trisslotter har gett något heller :grin:

2 gillningar

Förstår inte riktigt poängen med det hela. De flesta investeringar av den här typen är uppenbart spekulativa. Tillgången kan sannolikt gå upp kortsiktigt kopplat till en viss trend. Att det hela på längre sikt ska leverera och utvecklas till något mer robust framstår som mindre sannolikt än en kortsiktig uppgång.

Skulle det handla om lösningar eller företag som du har någon sorts personlig relation till skulle jag ändå se en poäng med det hela. Att köpa ”allt” framstår bara som dumt.

Har du nånsin köpt en lott eller gett bort en lott?

BergenBio. Norsk biotech med en väldigt fin pipeline. Jag har stora förhoppningar men marknaden har inte tålamodet.

1 gillning

Bolag som bygger hela sin verksamhet på ett enda medicinskt preparat brukar ofta krascha. Kanske kan vara något? Det finns ju dom som lyckas. Det gäller bara att lyckas gå in typ vid den sista eller näst sista nyemissionen när de väntar på något godkännande eller resultatet på någon studie. Jag har bränt en del stålar i ett sådant. Det var någon salva för liggsår, Perisolv tror jag den hette.

Andra bolag som hänger upp hela sin framtid på en enda produkt är ju exempelvis dataspelsstudios och liknande - kan också vara lämpligt att gambla i särskilt om du har lite känningar själv runt det där. Såg ett ballt spel på Steam för ett tag sedan. Utvecklades i Skövde och har börjat släppas i någon öppen Beta. Såg riktigt bra ut. Blev lite sugen på att investera i något sådant.

Själv har jag en del tech som kommer från SPAC-racet som gick i våras eller när det var. Äger bla. en del i Blacksky. Det är väl den enda lotten som fortfarande är röd jag inte skäms över i alla fall.

1 gillning