Jag har en del sparande för framtida bruk/pension i fonder på ISK-konto. Hyfsat tryggt i den meningen att pengarna ökat sakta men säkert. Har nu en summa över och tänkte ta 10 tkr av dessa för att göra en mer vågad investering. Kan ganska lite om aktiemarknaden och ännu mindre om krypto.
Men om ni skulle ta 10 tkr att leka med för att försöka maximera investeringen, vad skulle ni satsa på då? Ska jag låta Lysa bestämma med hög risk och 100% aktier? Naturligtvis vill jag inte förlora denna peng men är beredd att riskera den. Så bomba med tips, gärna med motiveringar. Gambling eller lotter är uteslutet. Tack på förhand!
Kan bara råda dig att slänga in pengarna i ditt befintliga långsiktiga sparande. Att slänga in pengarna blint i investeringar du inte kan någonting om, är bortkastade pengar.
EFTerna ZPRV & ZPRX om du har Ava/NN, alternativt Dimensional Global Targeted Value hos Handelsbanken, är inga lekfonder dock, utan snarare investeringar med högre förväntad avkastning än global indexfond baserat på empirisk forskning.
För mig betyder detta att du inte ska göra några “utsvävande och vågade” investeringar. Dunka istället in dom i Lysa 100% aktier eller en global indexfond på ett ISK. Detta kommer ändå med hög sannolikhet ge bättre långsiktigt resultat än t.ex enskilda aktier eller annat “vågat”
Du har inte förlorat förrän du har sålt till förlust… Att vara på börsen, oavsett om det är enskild aktier eller en global indexfond, är alltid ett spel om det är kort sikt. Men ju längre tidshorisonten är, desto troligare att det gett positiv avkastning. Åtminstone för den globala indexfonden. Den enskilda aktien däremot, kan lika väl ha gått i konkurs…
Om du inte vill sätta sig in i enskilda aktier så kan du ju köpa en branschfond inom en sektor som du tror på. Men att bara hoppa på något spännande som någon föreslår på ett forum är nog ingen bra idé…
Exempel på fonder:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
PLUS index teknologi
PLUS index hälsovård
PLUS index fastighet
AMF småbolag sverige
Etc, men du ska ju välja något som du själv tror på i så fall. Själv har jag en liknande investering i Spiltans smålandsfond eftersom jag själv kommer från Småland och tycker att det är en rolig grej. (Ingen rekommendation…)
Allt är ju relativt. Om du upplever att 10k är mycket pengar behöver du agera därefter.
Upplever du att summan är relativt liten så gäller detsamma.
Svaren du får är enligt den bedömningen. För vissa är det en liten del av ett vanligt köp, för andra en förmögenhet.
Personligen skulle jag med lite omsorg valt ut något bolag du tror på och köpt aktier i det. Väljer du rätt så är det lätt att kortsiktigt slå index. Väljer du fel likaså. Väljer du ett “tryggt” bolag kommer du hamna nära index och vise versa.
Med 10k i potten kommer det inte förändra ditt liv drastiskt oavsett vad som händer.
Du kan ju titta lite på några av de noterade fastighetsbolagen som är mest nedpressade. Finns även en del intressanta prospekt inom flyg/resebranschen nu när passagerarna har börjat komma tillbaka på allvar. Finns även många förhoppningsbolag inom ny grön teknik där du kanske kan hitta något som känns intressant. Klassiska Kinnevik står och skvalpar mellan katastrof och turnaround. Telia kanske äntligen kan börja bli intressant men värderingen är nog fortfarande lite hög.
Undvik valuta exponering genom att köpa i SEK.
Tycker inte du ska kasta borta dina 10k, satsa dom på något med substans och potential.
För mig är hela poängen med en sådan investering att man har någon idé man tror på. E.g. oljepriset kommer gå upp/sjunka för att… Detta företaget har en superidé eller efter studien presenteras så kommer aktien att rusa.
Ska du bara chansa ser i varje fall jag ingen poäng med det. Mer kick att lära sig något kortspel och förlora pengarna där.