Jag loggade in idag för att sälja av lite fonder, för att jag behöver pengar för annat. Ser att man inte kan sälja PLUS-fonder just nu.
Tur nog så har jag andra fonder att sälja av.
Varför har PLUS låst fonderna för sälj? Man kan fortfarande köpa dom
Nightowl
(Nightowl)
18 November 2024 16:12
2
Vilken bank?
Var står det att de är säljstoppade?
1 gillning
Avanza .
Sälj-knappen är grå och säger “Det går inte att sälja det här värdepappret” när man håller musen över.
2 gillningar
Nightowl
(Nightowl)
18 November 2024 16:24
5
Har du kontaktat Ava kundservice?
1 gillning
Nej.
Jag gissar på att PLUS har likviditetsproblem för tillfället.
Oavsett så väntar jag och ser om andra här vet.
1 gillning
Jag har SMS:at @Emil_PLUSfonder , ser om vi kan få ett svar.
Har fått ett galet värde i PLUS allabolag Sverige index +155% sedan köp (har ägt fonden i en månad)
Nightowl
(Nightowl)
18 November 2024 16:31
9
Tror du missuppfattat hur en fond funkar.
Det har inget med likviditeten hos bolaget att göra. Fondens medel är helt separade från fondbolagets.
Fonden kan heller inte ha likviditetsproblem, då den äger likvida medel (separerat från bolaget).
Om det är problem med underliggande papper så skulle det innebära både köp och säljstopp för att inte missgynna vissa andelsägare.
3 gillningar
NJJ
18 November 2024 16:40
10
Kollade på annan bank (LF). Där verkar det inte vara ett problem.
2 gillningar
Jag vet inte vad som pågår, blev nått knäppt för ett par timmar sedan.
köpet gick igenom 3000 kr och varje fondandel kostade 1 kr st (självklart fel)
gick från 270k till 730k i fondvärde så man borde inte klaga
har skickat meddelande till Avanza
1 gillning
Notorna från Euroclear till Avanza verkar ha blivit fel. Formatet på notorna har nyligen ändrats. Detta torde vara anledningen till att det idag inte har gått att lägga in säljorder på PLUSfonderna på Avanza , inför morgondagens stopptid (bryttid). Nya notor är nu skickade.
8 gillningar
Du missförstår inte i att det är orimligt. Det är något strul, säkert tekniskt. Sannolikt är det åtgärdat inom kort.
Edit: ser likadant ut för mig hos avanza . Kan inte sälja. Ser ut som det ska på nordnet.
2 gillningar
Jag köpte för 3000 kr och lyckades få 3000 andelar (1 kr st) men verkliga kursen är ca 154 kr
3000 andelar x 154 kr = 462000 kr
mitt fondvärde gick från 270000 kr till 730000 kr vilket är 460000 kr ökning
självklart kommer det att fixas till men det var kul så länge det varade
6 gillningar