Har investeringar utomlands som går upp.
Jag tar inte ut några pengar och banken utomlands tar hand om investeringarna.
Behöver jag betala skatt på värdeökningen, även om jag inte kapitaliserar pengarna?
Jag har antagit, att jag deklarerar den värdeökning som har varit under året, och betalar 30% i “kapitalvinst” även om ingen försäljning har hänt. Är det rätt?
Skatteverkets uträknare har bara “utdelning” eller “ränta” som alternativ och jag har varken ränta eller utdelning, utan en värdeökning.
Det beror väl på hur skatteavtalet mellan Sverige och resp land i utlandet är. I Sverige betalar du ju bara för realiserad värdeökning (vid försäljning) eller för ränteinkomster och utdelningar. En värdeökning på aktier är ju inte realiserad förrän den är såld.
Det kan vara annorlunda i utlandet.
Inte på värdeökning på tillgång, men direkt när du gör en realisering av något så ska du enligt reglerna se det som en växling till (dvs köp av) SEK (även om du inte tar ut eller växlar pengarna på något sätt) vilket ger en vinst eller förlust pga valutaförändring (samt möjlig vinst/förlust på själva innehavet), och sen när du köper någon tillgång igen ska du se det som en växling tillbaka valutan som används.
Precis, tänkte just fråga - VAR är dina investeringar? Jag har själv ett ISA (ISK) kvar i Storbritannien, men där är ju regeln att du kan ha kvar ditt ISK om du flyttar utomlands, dock inte stoppa in mer pengar i det. Jag har därför alltid utgått från att det jag stoppade in där medans jag bodde i London inte behöver skattas för i Sverige, för det faller inom UK’s regler om att du kan investera £20k per HMRC’s fiscal year skattefritt.
Jag kan dock ha fel, detta är min tolkning…(?)
Det är pengar inom EEC, investerat på en privatbank genom deras egen försörjning.
Då gör jag antagandet att jag inte behöver deklarera den värdeökningen.
Jag tror nog inte den tolkningen är korrekt. Din skattehemvist är nu Sverige, och det faktum att man har en annan skatt när man har sin skattehemvist där ändrar inte det faktum att du betalar kapitalskatt på kapitalinkomster (det vill säga när du realiserar). Det finns ju en anledning till att skatteverket letar efter folk med bosättning i Sverige som har investeringar i länder där ingen skatt dras. Betalar du skatt redan utomlands kan denna dras av.
Det är svårt att hitta specifika uttalanden om Sverige och ISA, men generella utsagor är i formen
Whilst, you can keep your UK ISA open, however, will not be able to receive any advice on fund allocation from a UK FCA authorised adviser. You will get UK tax relief on the money and investments held but as you will be (non-Crown employees) tax resident elsewhere, it does not offer any benefit to your new country of residence.
As such, retaining a UK ISA will be inferior to a locally compliant savings/investment solution and open you up to potential tax liabilities in your new country of origin.
In terms of the options available to you, it is best to break this down into those planning to return to the UK and those who have permanently relocated and not intending to return.
Liknande
En samtal med skatteverket ger nog svar snabbt, och baserat på vad de säger kan du ju välja om du vill plocka hem eller fortsätta chansa. Fast ibland mår man bättre av att inte veta kanske…
Jag har pratat med skatteverket men inte fått något klart besked… kvarstår dock, att hur räknar jag ut min skatt på något som inte kapitaliserats ifall att jag ska deklarera dem som en “kapitalvinst”?
Om du inte sålt något finns det inget att deklarera.
Har kollat med utländska banken, och skattedokumentet inkluderar realiserade kapitalvinser. Då dokumentationen inte är på Engelska, hade jag missuppfattat! Så allt är OK - jag har gjort rätt.
Det finns massa exempel här
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.14/2818.html#update_20220920090852:~:text=utländsk%20räntefond.-,Nytt%3A%202022-10-07,-Kapitalförlust%20på%20en
Tack så mycket, jag uppskattar verkligen tankar om detta eftersom jag själv redan var osäker på om jag tolkade detta rätt eller inte. Du har rätt, jag borde kolla med skatteverket.
Jag tror att du gör fel och riskerar att behöva betala skatt igen när du säljer aktierna med vinst. Om du bor och är obegränsat skattskyldig i Sverige ska all skatt på kapitalvinster betalas här. Vad gäller utdelningar från aktier dras normalt automatiskt en källskatt i det land aktien eller fonden är listad och om den skatten är lägre än den svenska skatten på utdelningar ska du betala skillnaden mellan den svenska skatten (30%) och källskatten i det andra landet, till det svenska skatteverket. Skatteavtalet mellan Sverige och andra länder gäller normalt endast om du inte är skattskyldig i Sverige och då måste du bekanta dig med skatteavtalet mellan Sverige och landet där du bor samt skatteavtalet mellan landet där du bor och det land där dina investeringar är listade. Mitt råd är att du ringer det svenska skatteverket, de kommer att vägleda dig så du kommer in på rätt spår och det är också fullt möjligt att du kan begära tillbaka den skatt de redan har betalat, vilket jag gjorde i ett annat sammanhang och det gick vägen. Om du har ISK kanske andra regler gäller, vet ej.